פיצוי של 50,000 ש"ח בגין הפרת הזכות המוסרית

ביום 27.3.2014 ניתן פסק דינו של בית משפט השלום בתל אביב מפי כבוד השופטת ריבה ניב בת"א 20990-04-12 איזן נ' רוזנברג. אותו עניין נסוב סביב טענת הפרת זכויות יוצרים בצילומים של הזמר פבלו רוזנברג שצילם התובע בהופעהבמועדון הפיוז'ן בחוצות המפרץ.

הרקע העובדתי

התובע צלם מקצועי, ובעל עסק לצילום, המתמחה, בין היתר , בצילומי אירועים, הפקת קליפים ועוד. ביום 14.1.05 ערך הנתבע, פבלו רוזנברג, הופעה במועדון הפיוז'ן בחוצות המפרץ בחיפה. במהלך ההופעה צילם התובע את הזמר ולהקתו. לאחר שתמה ההופעה, סיכם התובע עם אמרגנו דאז של הזמר, כי ישלח לו מספר תמונות מהאירוע על מנת שיוכל להשתמש בהן. על פי הנטען, הסכים כי הנתבע ואמרגנו יעשו שימוש בצילומים ללא תשלום, ובלבד שיינתן לו הקרדיט בגינן. הצילומים שהועברו על ידי התובע כללו גם את הלוגו ומספר הטלפון שלו.

שנים לאחר מכן, גילה התובע באקראי, באתר האינטרנט של מועדון אחר, אחד מאותם צילומים – ללא קרדיט. עקב זאת, חיפש ומצא כי באתר הבית של הנתבע מצויות תמונות פסיפס רבות של הזמר, רובן כוללות את שמו של הצלם, אך דווקא מהתמונות שצילם בפיוז'ן הושמט שמו והוא לא זכה לקרדיט המגיע לו. עוד מצא חלק מאותם צילומים גם באתרים נוספים: מפה, טיקט נט וניוז 1, כשלטענתו העביר הזמר או מי מטעמו את הצילומים לאתרים האחרים, תוך הפרת זכויות היוצרים שלו.

פבלו טען להגנתו כי אתר הבית שלו, הכולל תמונות פסיפס רבות, נבנה על ידי איש מקצוע, מבלי שהוא נטל חלק בבנייתו ומבלי שהיה מודע להפרת הזכויות הנטענת. כך, במשך שנים. משנת 2009 אין האתר פעיל, מאחר ואותו בונה אתרים נעלם ולא ניתן היה לעדכן את האתר בלעדיו. לטענת הנתבע אין הוא, או אמרגנו, אחראים להעברת התמונות לאתרים האחרים ו/או לפרסומן שם.

החלטת בית המשפט

מדובר ביצירות הזכאיות להגנת זכויות יוצרים.

אחיו של הנתבע שהעיד מטעמו הודה באי מתן קרדיט ובהפרת הזכות המוסרית באתר הנתבע אך הכחיש מכל וכל את ההפרות באתרים האחרים. הכחשה זו נסתרה בשני מקרים לפחות על ידי עדי התובע. לפיכך, נקבע שהנתבע הפר את זכותו המוסרית של התובע בצילומיו. 

מנגד, הטענה כי הופרה הזכות הכלכלית נדחתה על ידי בית המשפט. משהודה התובע כי  העניק את הרישיון לשימוש בצילומיו ללא תמורה- ויתר על הזכות הכלכלית ונשמט הבסיס לטענה זו.

האם מדובר בהפרות נפרדות או במסכת אחת? הנתבע לא הביא מידע בעניין זה. האם כל 5 התמונות נשתלו בעת ובעונה אחת, או  שהאתר היה דינמי ועודכן עד שנת 2009 לא הובהרה. מכאן, ששאלת הזיקה ההדדית בין ההפרות לא הוכחה. בהעדר ראיה פוזיטיבית להכללתן כמקשה אחת, בית המשפט קיבל את הטענה כי יש לראות כל תמונה ללא קרדיט – כהפרה נפרדת.

האם ישנה הפרה תורמת? נדרשים שלושה תנאים מצטברים להחלת התיאוריה של ההפרה התורמת: "קיומה בפועל של הפרה ישירה- גורם הביניים אינו אחראי ישיר ולפיכך אחריותו תקום רק אם התקיימה לפחות הפרה ישירה אחת בפועל…התנאי השני לקיומה  של ההפרה הוא מודעותו של גורם הביניים לביצועה של ההפרה…התנאי השלישי הנדרש להכרה בהפרה תורמת, הוא קיומה של תרומה ממשית ומשמעותית לבצוע ההפרה."

במקרה דנן, התקיים היסוד הראשון, דהיינו שהאתרים אכן פרסמו את הצילומים שצילם התובע ללא קרדיט. כן נקבע כי אותם צילומים הועברו אליהם על ידי הנתבע, וליתר דיוק מי מטעמו, ובכך התקיים גם האלמנט השלישי. באשר ליסוד השני נקבע כי לא די בידיעה קונסטרוקטיבית, אלא יש לדרוש כי גורם הבינייים ידע בפועל על השימוש המפר שנעשה בפועל ביצירה. "הטלת אחריות מקום בו מדובר בידיעה בכוח בלבד, תוביל לאחריות רחבה מדי על גורמי הביניים." משהעביר מי מטעמו של הנתבע את הצילומים המפרים לאתרים אחרים על מנת שיעשו בהם שימוש, היה מודע גם להפרה העתידית שתתבצע על ידם. על כן חייב הנתבע בהפרה תורמת לשתי הפרות זכויות יוצרים של התובע באתרים אחרים.

הפיצוי – בגין 5 התמונות אשר שולבו כפסיפס באתר הנתבע, ושהו בו שנים רבות, ללא מתן קרדיט – בית המשפט פסק סכום של 8,000 ₪ לכל הפרה. בגין תרומת הנתבע להפרת הזכות המוסרית של התובע ביצירתו, באתרים האחרים, ישלם הנתבע 5,000 ₪ בגין כל הפרה. סה"כ ישלם הנתבע לתובע סכום של 50,000 ₪ וכן הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסכום של 7,000 ש"ח.

הערת המחבר

לטעמי שגה בית המשפט כאשר קבע כי לא הופרו זכויות היוצרים הכלכליות. לדעתי, כאשר יצירות ניתנות ברישיון מסויים, גם ללא תשלום, אך בתנאים, והתנאים מופרים, הכי שגם ההסכמה להעדר תשלום מתבטלת ומדובר בהפרה כלכלית לכל דבר ועניין.

לעיון בפסק הדין – ת"א (שלום ת"א) 20990-04-12 איזן נ' רוזנברג (טרם פורסם, החלטה מיום 27.3.14).

(C) כל הזכויות שמורות לאפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים. הסיכום אינו ממצה ואין להסתמך עליו או לעשות בו כל שימוש או לראות בו ייעוץ משפטי מכל מין וסוג. שימוש ב-RSS נועד לנוחות קריאה עבור גולשי האתר בלבד ואין לראות בו משום ויתור או הרשאה לעשיית שימוש במי מן התכנים ו/או הזכויות של אפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים ללא קבלת אישור מפורש מראש ובכתב.

עורך דין זכויות יוצרים

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן