זכויות יוצרים בעיבוד ותרגום

ביום 29.7.2015 ניתן פסק דינו של בית משפט השלום בירושלים, מפי כבוד השופט מרדכי בורנשטין, בת"א 5895-07-12 אל.טי. – פאוור טכנולוג'יס בע"מ ואח' נ' א.ש שיווק בע"מ.

1.התביעה

בשנת 2011 הוציאה התובעת ספר "תהליך HCG– התרופה להרזיה". לטענת התובעים, במשך כשלוש שנים עמלו התובעים על איסוף החומרים, תרגומם לאנגלית, עריכתם והבאתם לדפוס. לספר צורפה חוברת מתכונים שנערכה על ידי התובעים.

הנתבעת היא חברה העוסקת בשיווק והפצה של מוצרים שונים למגזר הדתי. אין מחלוקת שבמהלך שנת 2012 מכרה הנתבעת ערכות דיאטה המכונה "דיאטת ה-HCG". הנתבעת טענה שהיא מכרה מספר קטן של ערכות וכי בשל העדר רווחיות, חדלה הנתבעת לשווק הערכות.

התובעת טענה שהנתבעת העתיקה את הספרים שחיברה ועל כן, קמה לה עילת תביעה.

2. הפרסומים

הפרסומים המפרים מתחלקים בענייננו לשלושה, האחד: תרגום המאמר הרפואי של ד"ר סימנס , השני: תמצות המאמר בשפה פשוטה, השלישי: ספר מתכונים.

3. ההכרעה השיפוטית

תרגום ותמצות: בכתב התביעה אין כל טענה שזכות היוצרים ביצירה המקורית הועברה לתובעים וכל שנטען בכתב התביעה הוא שהתובעת יצרה ספר המהווה תרגום של יצירה – מאמרו של דר' סימונס.  באשר לספר, עסקינן בהעתקה ובפיתוח של המאמר המקורי, המבוסס באופן מהותי על היצירה המקורית – המאמר. לא הוכח  שהתובעים העניקו ליצירה הנגזרת מקוריות ותרמו תרומה יצירתית שבעקבותיה היצירה החדשה שונה מהיצירה המקורית.

לתובעים אין זכות וקם הכלל לפיו מעילה בת עוולה לא תצא עילה.

ספר המתכונים: המתכונים נשוא התביעה אינה בגדר מתכונים חדשניים ואינם בגדר יצירה אומנותית חדשנית. כך למשל, מצוי מתכון של תה קר בטעמים, מתכון ל"נשיקות", מתכון ל"שייקים" ומתכון לדג חריף בתנור.בהעדר הוכחת חדשנות ומאחר שהמתכונים הם בגדר העברת מידע, אין מקום לתת הגנה לספר המתכונים.

למעלה מן הצורך, יצוין שאת הדמיון בין היצירה המוגנת לבין היצירה המפרה יש לבחון מתוך התייחסות רחבה למכלול הדברים. התשובה לשאלה האם הועתק חלק ניכר מהיצירה המוגנת היא לאו דווקא  בדרך של בחינה כמותית, אלא מתוך בחינה איכותית. במקרה דנן, הוכחה העתקה, שכן קיימת זהות בין דפי הספר של התובעת לספר של הנתבעת. גם חלק מהמתכונים הועתק בצורה דומה. עם זאת, אין די בהוכחת העתקה כדי להקים לתובעים זכאות לסעד כספי וזאת מהטעם שהן ספר המתכונים והן תרגום המאמר ותמצותו אינם בגדר יצירה מוגנת.

4. סוף דבר

התביעה נדחית. עם זאת, בשים לב לכך שהוכחה העתקה, לא יעשה צו בדבר הוצאות.

 

(C) כל זכויות היוצרים שמורות לאפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים.

הסיכום אינו ממצה ואין להסתמך עליו או לעשות בו כל שימוש או לראות בו ייעוץ משפטי מכל מין וסוג. שימוש ב-RSS נועד לנוחות קריאה עבור גולשי האתר בלבד ואין לראות בו משום ויתור או הרשאה לעשיית שימוש במי מן התכנים ו/או הזכויות של אפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים ללא קבלת אישור מפורש מראש ובכתב.

 

שתפו את הפוסט:

אולי יעניין אותך גם:

דילוג לתוכן