על הפרת זכויות יוצרים ביצירות שלא פורסמו וחוסר תום לב בהתנהלות עסקית

ביום 19.8.2015 ניתן פסק דינו של בית משפט השלום בברצליה, מפי כבוד השופט יעקב שקד, בת"א 1983-11-13 שמעוני נ' נשר. אותו עניין נסוב סביב השאלה אילו חובות חייבת הנתבעת, אשר עבדה בשיתוף פעולה עם התובעת ביצירת סדרה, שעה שבמקביל יצרה סדרה עצמאית משלה.

בית המשפט קבע, כי לא עלה בידי התובעת להוכיח כי קיים קשר חוזי ישיר בין התובעת לנתבעת, בקשר לעבודה המשותפת על "סימן קריאה". עם זאת, קיימים חיובים בין התובעת והנתבעת, כמי שעבדו במשותף על הסדרה "סימן קריאה" במשך תקופה לא מבוטלת, המטילים על שתיהן חובת תום לב.

לא מצופה מהנתבעת להתנהג כמלאך כלפי התובעת, ובוודאי לא כזאב, אך מצופה ממנה להתנהג אליה כהתנהג אדם אל אדם. זו חובת תום הלב, שלטעם בית המשפט הופרה. מצופה היה כי הנתבעת  תעביר את הדרישה שלא יעשה שימוש בעדכון הסדרה ששלחה לצד שלישי במקביל לתובעת, שכן יש לתובעת נגיעה ועניין ישירים ומשמעותיים להחלטת הנתבעת להפסיק את עבודתה על הסדרה ודרישתה שלא לעשות שימוש בעדכון הסדרה.

כך גם ההתנהלות אשר בו ביום שבו החליטה להפסיק את התקשרותה עם הצד השלישי ולאסור על הצד השלישי לעשות שימוש בחומרי עדכון של סדרת "סימן קריאה", עליה עבדה במשותף עם התובעת במשך תקופה ארוכה, החלה לעבוד על סדרה מתחרה תוך שהיא מסתירה זאת מהתובעת לאורך כל התקופה שבה עבדה על הסדרה מטעמה וחיכתה לאישור משרד החינוך, הינה התנהלות חסרת תום לב באופן מובהק.

התנהלות זו הובילה לנזק, המוערך על דרך האומדה, ותוך שקלול רכיב של עוגמת נפש בסך של 80,000 ש"ח.

בנוסף, הוכחה העתקה של שתי יצירות התובעת ללא הרשאה. מדובר בהפרת זכויות יוצרים, אך מכיוון שהיצירות טרם פורסמו, תהא לכך משמעות בקביעת גובה הפיצוי. בית המשפט הכריע כי הפיצוי בגין הפרת זכויות היוצרים יהיה בסך 15,000 ש"ח.

סוף דבר: הנתבעת חויבה בפיצוי של 95,000 ש"ל בצירוף ריבית והצמדה. בשל העובדה כי התביעה הוגשה על כחצי מיליון ש"ח, והתביעה נתקבלה על כחמישית מכך, בית המשפט לא נתן צו להוצאות.

לעיון בפסק הדין – לחץ כאן.

(C) כל הזכויות שמורות לאפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים.

הסיכום אינו ממצה ואין להסתמך עליו או לעשות בו כל שימוש או לראות בו ייעוץ משפטי מכל מין וסוג. שימוש ב-RSS נועד לנוחות קריאה עבור גולשי האתר בלבד ואין לראות בו משום ויתור או הרשאה לעשיית שימוש במי מן התכנים ו/או הזכויות של אפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים ללא קבלת אישור מפורש מראש ובכתב.

 

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן