זכויות יוצרים באתר אינטרנט

ביום 31.5.2015 ניתן פסק דינו של בית משפט השלום בנתניה, מפי כבוד השופטת סמדר קולנדר-אברמוביץ בת"א 34765-05-14 רוזן בן יוסף נ' פז. אותו עניין נסוב סביב שאלת הפרת זכויות היוצרים שביצע מתכנת אתר כלפי לקוחת עבר שלו.

1. הרקע לתביעה

התובעת מיכל רוזן הינה בעלת סטודיו לאדריכלות ועיצוב פנים של משרדים ועסקים. בשנת 2011 בנה הנתבע עידו פז אתר אינטרנט עבור התובעת בהתאם להסכמות שבין הצדדים.  כמפורט בכתב התביעה התובעת גילתה לפני מספר חודשים שתכני האתר שלה כולל מאמרים, תמונות ותבניות עיצוב הועתקו ומופיעים באתר של עמותה בשם "מרכז שורשים" מירושלים. מבירור שערכה התובעת עולה שהנתבע הוא שבנה את האתר של מרכז שורשים.

בהתאם לסעיף 4 להסכם שבין הצדדים הנתבע לא רשאי היה למכור, להשכיר או להעתיק את קוד האתר למטרות מסחריות.

2. הכרעת הדין

הצדדים הסמיכו את בית המשפט לפסוק על סמך החומר המצוי בתיק בית המשפט.

בית המשפט קיבל את הטענה כי האתר ועיצובו מהווה יצירה המוגנת בחוק זכות יוצרים. התובעת

השקיעה זמן רב בהליכי החשיבה לשם יצירת תבנית האתר בעזרת מעצב גרפי שעיצב עבורה תבנית עיצוב ייעודית ואף העניק לה את הזכויות על העיצוב הגרפי. המאמרים  באתר נכתבו בזמנים שונים על נושאים שונים מתוך ניסיון התובעת בתחום. העיצוב הגרפי היה יחודי והיו בו אלמנטים שלא נראו באתרי עיצוב פנים אחרים באותה עת כגון מרכז המידע דף יחודי המוצג כדף מידע ומדריך כללי למתעניינים בעיצוב משרדים.

אין מחלוקת שהנתבע הפר סעיף 4 להסכם שבין הצדדים הקובע שהוא אינו רשאי למכור, להשכיר, להעתיק ולמסור את קוד האתר למטרות מסחריות. האתרים המפרים הועמדו לרשות הציבור, גם במצב בו קשה למצוא אותם ברשת האינטרנט.

בית המשפט קבע כי מדובר במסכת מעשים אחת – הפרה בודדת. לאור האמור קבע בית המשפט כי יש לפצות את התובעת בסך כולל של 10,000 ש"ח, ללא צו להוצאות.

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן