ת"א (מחוזי ת"א) 3398-11-10 פרידמן נ' שיסל ואח' (פסק דין מיום 16.4.12)

ביום 16.4.2012 ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי בת"א 3398-11-10 פרידמן נ' שיסל ואח' מפי כבוד השופט איתן אורנשטיין. בתמצית, עניינה של התביעה היא טענתה של התובעת כי הופרו זכויות היוצרים שלה בסרט דוקמנטרי על חייו של המשורר יונה בן יהודה, הידוע גם בכינויו יב"י.

התובעת, שיסל ואחרים שיתפו פעולה ליצירת הסרט הדוקמנטרי, כאשר הוסכם על הצדדים כי התובעת תהיה התסריטאית של הסרט. לאחר פרק זמן מסוים של עבודה, נפלה מחלוקת בין הצדדים והעבודה המשותפת הופסקה. לימים, ומשיצא הסרט הדוקמנטרי, הופתעה התובעת לגלות כי ברשימת הקרדיטים היא אינה מופיעה כתסריטאית אלא כתחקירנית ומראיינת. זו עיקר התביעה.

בנוסף, התובעת תובעת את הנתבעים בגין עיוול בלשון הרע כנגדה ואי תשלום שכרה המוסכם עד למועד סיום העסקתה, ומנגד, הנתבעים טוענים כי התובעת מנעה מהם 50,000 ש"ח שהיו אמורים לקבל כסיוע מטעם קרן רבינוביץ לטובת הפקת הסרט.

וכך פסק בית המשפט:

1. השכר והעבודה

הוסכם בין הצדדים כי התובעת תקבל שכר על פי תעריף המינימום המקובל באיגוד התסריטאים בישראל שעמד בזמנו על 46,800 ש"ח בתוספת מע"מ. התובעת עשתה כ-80% מן העבודה שנדרשה לה כתסריטאית. משכך, חייבים הנתבעים לשלם לתובעת 80% משכרה פחות המקדמה ששולמה לה, בתוספת ריבית והצמדה.

2. הקרדיט (הזכות המוסרית)

משעשתה התובעת 80% מן העבודה, לא תוכל לזכות במלוא הקרידט של תסריטאית באופן בלעדי. ניתן צו המורה לנתבעים להוסיף את שמה של התובעת כתסריטאית לצד שיסל וקרשן באופן בו שמה יופיע ראשון, וכן ניתן צו מניעה האוסר על הנתבעים ועל אחרים להפיץ או להקרין את רשימת הקרדיטים שלא בהתאם לצו הקודם.

3. הפיצוי

בגין הפרת זכותה המוסרית של התובעת לקרדיט, בשים לב למארג הראיות, ההתרשמויות מהעדויות, והשיקולים שעל בית המשפט לשקול לפי חוק זכות יוצרים, לרבות הזמן הקצר יחסית בו בוצעה ההפרה, המספר המועט של ההקרנות של הסרט והעובדה שמדובר בסרט דוקומנטרי ולא עלילתי, נקבע שיש לפצות את התובעת ב-75,000 ש"ח.

4. עוללות

בגין פרסומי הדיבה ולשון הרע שהוציאו הנתבעים הם חויבו בסך של 36,000 ש"ח. מנגד, התובעת חויבה ב-50,000 ש"ח, הסכום שנמנע מן הנתבעים בעקבות מחדליה של התובעת בתקידה כשלוחה של הנתבעים לעניין השגת מימון וסיוע.

בנוסף, הנתבעים חויבו בסך של 75,000 כשכר טרחת עורכי דינה של התובעת.

אנו מתמחים בדיני זכויות יוצרים וקניין רוחני, ליווי חברות וליטיגציה מסחרית. לייעוץ משפטי פרטני הינכם מוזמנים ליצור עימנו קשר בטלפון 03-6910042 או בדוא"ל לכתובת office@anc-law.co.il.

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן