הזכויות בשרטוטים שייכים לחברה בה העובד עבד

ביום 29.5.12 ניתן פסק דינו של בית משפט השלום בתל אביב, מפי כבוד השופטת רחל ערקובי, בת"א 46245/06 קציר ואח' נכפולגר. אותו עניין נסוב סביב השאלה העובדתית האם הנתבעים שאבו את נכסיה של חברה בעת שבעל מחצית ממניותיה היה בחו"ל. לכך, התשובה הייתה חיובית.

בנוסף הועלתה שאלה משנית, והיא האם השרטוטים ששרטט התובע (שרטוטים של מוצרים ופרטים לאבזור וחיזוק רכבי שטח) הינם יצירות הראויות להגנה במסגרת חוק זכויות יוצרים, ובמידה והתשובה חיובית האם הנתבעים הפרו את זכויות היוצרים של התובע?

וכך קבע בית המשפט בעניין זה:

  1. עניין לנו בחוק הישן (חוק זכות יוצרים, 1911) והשרטוטים יכולים להיות מוגנים כיצירה ספרותית או אומנותית. בעוד שההגנה הניתנת על יצירות אמנותיות הינה על החלק הוויזואלי של היצירה, הרי שההגנה הניתנת על יצירה ספרותית מגינה על התוכן שבה ועל האינפורמציה המופקת ממנו. לפיכך, יש לראות בשרטוטים כיצירה ספרותית.
  2. המדובר בשרטוטים אשר נכנסים בגדר יצירה, משמדובר ביצירה מוחשית מעבר לרעיון מופשט, ומשאין חולק כי הינה פרי של תוצרת אנושית. עם זאת, לא הוכח בפני בית המשפט כי היצירות עומדות במבחן המקוריות "כי אינם מועתקים מיצירה אחרת וכי יש בהם אופי שונה משל יצירות שקדמו להן" ולכן, לא מעונקת לשרטוטים הגנת זכויות יוצרים.
  3. אך גם אילו היה מדובר ביצירות מוגנות בזכויות יוצרים – הנתבעים לא הפרו זכויות אלה. מן הראיות שמצרף התובע לא מוכח כי החברה החדשה עושה שימוש בשרטוטים. מכיוון שמדובר במוצרים שהדמיון בינם לבין מוצרים אחרים הקיימים בשוק הוא רב, היה על התובע להביא חוות דעת מומחה בעניין.
  4. לעניין הבעלות בשרטוטים נקבע, כי השרטוטים שנוצרו קודם הקמת החברה שייכים לתובע, אולם השרטוטים שנוצרו לאחר הקמת החברה שייכים לחברה וכלולים במסגרת נכסיה, שכן עובד שעבד תחת חוזה שירות ועשה יצירתו תוך כדי עבודתו – הבעלות ביצירות אלה שייכות למעביד-החברה.
  5. משכך, נדחתה התביעה בעילתה בדיני זכויות היוצרים.

אנו מתמחים בדיני זכויות יוצרים וקניין רוחני, ליווי חברות וליטיגציה מסחרית. לייעוץ משפטי פרטני הינכם מוזמנים ליצור עימנו קשר בטלפון 03-6910042 או באימייל office@anc-law.co.il

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן