השלב הראשוני בתביעת זכויות יוצרים: הוכחת הבעלות ביצירה שהזכויות בה הופרו

ביום 23.5.12 ניתן פסק דינו של בית משפט השלום בתל אביב, מפי כבוד השופטת ניה ריב, בת"א 3087-12-10 אתיקה השקעות בע"מ ואח' נ' הולמס פלייס אינטרנשיונל בע"מ ואח'. אותו עניין נסוב סביב שאלת הפרת זכויות היוצרים בשני מאמרים שפורסמו באתר התובעים והועתקו, בצורה זו או אחרת, לאתר הנתבעת.

על פי סעיף 54 לחוק זכות יוצרים רשאי בעל זכות היוצרים להגיש תביעה על הפרתה, ואם ניתן לגביה רשיון ייחודי כהגדרתו בס' 37 (ד)- גם בעל הרשיון. בענייננו, כך קבע בית המשפט, לא הרימו התובעים את נטל הראיה להוכחת היותם בעלי זכויות היוצרים במאמרים.

אין חולק כי המאמרים נכתבו על ידי גב' שרון ברודצקי, משכך, אין הם יכולים לתבוע בגין הזכות המוסרית, שכן זו אינה ניתנת להעברה. זאת ועוד, התובעים לא הוכיחו כי הבעלות בזכויות הכלכליות ביצירות הועברו אליהם.

היסוד הראשון שעל התובע בגין הפרת זכות היוצרים להוכיח הוא קיום זכותו שלו. כאשר מדובר בזכות יוצרים ראשונית, יתכן כי לא ידרש להוכחת הזכות יותר מאשר עדותו בעל פה של התובע, שלא נסתרה בבית המשפט, על כך שהוא יצר את היצירה. אך אם הוא טוען לבעלות מכח העברה, הוא יידרש לרוב להציג את מסמך ההעברה, ולעיתים את שרשרת ההעברות שדרכה עברה אליו הזכות מהבעלים המקוריים". "תובע, שטענתו לזכות יוצרים שנויה במחלוקת של ממש, ושלא הניח לפני בית המשפט תשתית ראיתי מתאימה, עלול לצאת וידיו על ראשו. (מתוך טוני גרינמן, זכויות יוצרים , התשס"ד-2003)

סעיף 35(א) לחוק זכות יוצרים קובע, כי ביצירה שנוצרה לפי הזמנה, הבעלים הראשון של זכות היוצרים בה, כולה או חלקה, הוא היוצר, אלא אם כן הוסכם אחרת בין המזמין והיוצר, במפורש או  במשתמע.

התובעים לא הביאו כל ראיה להעברת הזכויות מן הגב' ברודצקי אליהם – לא הסכם כתוב, לא תצהיר ואף לא הביאו את אותה הגברת להעיד. משכך, ומכיוון שנטל ההוכחה בעניין זה היא על התובעים – התביעה נדחית גם לעניין הפרת הזכויות הכלכליות.

בקשר לעניין זה, אבקש להעיר שתי הערות קצרות: האחת, היא שהדרך פתוחה בפני  גברת ברודצקי להיפרע מן הנתבעים בגין הפרה זכויותיה, ככל והייתה; והשניה, היא שלפני מספר ימים הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית כנגד מראות אימג' בטענה דומה – שמראות אימג' אינה בעלת זכויות היוצרים או רישיון ייחודי בתמונות שהיא מוציאה מכתבי התראה על הפרת זכויות יוצרים בגינן.

אנו מתמחים בדיני זכויות יוצרים וקניין רוחני, ליווי חברות וליטיגציה מסחרית. לייעוץ משפטי פרטני הינכם מוזמנים ליצור עימנו קשר בטלפון 03-6910042 או באימייל office@anc-law.co.il

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן