היקף ההגנה על דמויות מצוירות

ביום 2.8.12 ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב, מפי כבוד השופט ד"ר עמירם בנימיני בתיק אזרחי 2545/07 בילו נ' עיריית חולון ואח'. אותו עניין נסוב סביב השאלה האם הנתבעות הפרו את זכויות היוצרים של המאיירת-התובעת בדמויות מצוירות שמוצגות דרך קבע במוזיאון הילדים בחולון ומהו היקף ההגנה שדמויות מצוירות אלה זכאיות.

לפי המפורט בפסק הדין עולה, כי הנתבעות לא שילמו לתובעת בגין יצירת הדמויות, אשר צוירו בהתאם לתסריט שנכתב על ידי הגב' נוגה אלגום. בית המשפט קבע, כי יש להפריד בין הדמויות החזותיות לבין הדמויות הספרותיות או הדרמטיות: זכויות התובעת מוגבלות לדמויות החזותיות, כפי שהן מופיעות בציורים ובשרטוטים שיצרה, ולא מעבר לכך. כפועל יוצר מכך, אין כל מניעה שהנתבעות יעצבו מחדש את הדמויות שבתסריט בדרך חזותית שונה מזו שנבחרה על ידי התובעת. לתובעת אין זכויות נוספות בדמויות, בנפרד מהציורים. רוצה לומר, גם אם ניתן להכיר בזכויות נפרדות בדמויות המוצגות במוזיאון, כדוגמת "הינשול", זכויות אלו לא היו משתרעות על דמות של "ינשול" הנראית שונה מהותית מדמות ה"ינשול" שעיצבה התובעת בציוריה.

ודוק: זכות היוצרים של התובעת משתרעת לא רק על הדמויות הדו-מימדיות  הנראות בציוריה, אלא גם על דמויות תלת-מימד המבוססות על ציורים אלו. הפרה של זכויות היוצרים בציורים יכולה להתרחש גם בהעתקת היצירה למימד אחר, כגון ביצירת פסלים, משחקים או צעצועים המבוססים על הציור.

 אשר על כן, ניתן צו מניעה קבוע כנגד הנתבעות מלעשות שימוש ביצירות במוזיאון. עם זאת, ולאור התנהגות התובעת ועל מנת שלא להכביד על הנתבעות, הצו יכנס לתוקפו בתוך שנה. הנתבעות ישלמו לתובעת הוצאות משפט ואת שכר טרחת עורך דינה בסך של 40,000 ש"ח.

אנו מתמחים בדיני זכויות יוצרים וקניין רוחני, ליווי חברות וליטיגציה מסחרית. לייעוץ משפטי פרטני אתם מוזמנים ליצור עימנו קשר בטלפון 03-6910042 או באימייל office@anc-law.co.il. 

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן