אילו זכויות יוצרים עברו לניהולה של אקו"ם

ביום 22.7.14 ניתן פסק דינו של בית המשפט העליון, בהרכב כבוד השופטים חיות, הנדל וזילברטל ברע"א 6565/11 החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ ואח' נ' EMI MUSIC PUBLISHING LTD.

ערעור זה הינו על החלטתו של בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו הקובעת כי זכויות היוצרים של מוזיקאים בשמונה עשרה יצירות שונות הופרו בכך שנעשה בהן שימוש בפרסומות של המותג "קוקה קולה" במסגרת רדיו אינטנרטי שהפעילה וואלה. בית המשפט המחוזי קבע כי אקו"ם לא הייתה רשאית להתיר את השימוש ביצירות לצרכי פרסומת, וכי א'ו"ם לא הייתה רשאית להתפשר עם וואלה ללא שיתוף המשיבות וללא הסכמתן, הגם שהמשיבות  היו מודעות לקיומו של המשא ומתן בין אקו"ם לוואלה לקראת הסכם פשרה.

הערעור התקבל והמשיבות חוייבו בשכר טרחת עו"ד בסך 20,000 ש"ח לכל אחת מן המבקשות.

לשיטת בית המשפט העליון, לאור האמור בהסכמים בין בעלי הזכויות לאקו"ם, זכות הביצוע הפומבי עברה לאקו"ם במלואה ולא הוחרג ביצוע פומבי בפרסומות לעניין זה. כך גם לא הוצגו נסיבות המהוות את המעגל הקרוב ביותר לחוזה עצמו.

טענות בנוגע לנוהג שהיה קיים בין יוצרים לבין אקו"ם אינו יכול להתייחס למודל פרסומי חדש ובלתי מוכר בשוק המוסיקה. גם בהתנהגותה של אקו"ם לאחר כריתת כתבי ההעברה אין בה בהכרח, כדי להוציא את התחייבויות ההעברה הגורפות והמקיפות שנכללו בכתבי ההעברה מידי פשוטו של מקרא ולהוביל אל המסקנה כי לא הועברה לה על-פיהם למצער הזכות לביצוע פומבי מן הסוג שיושם באתר.

כך, דרישתה של אקו"ם מוואלה לקבלת אישור היוצר עשויה להתפרש כרצון להעניק ליוצרים הגנת-יתר מול מקבל הרישיון ולשמור על האינטרסים שלהם, הגם שהסמיכו אותה להעניק רישיונות בזכויות היוצרים שלהם לגופים מסחריים, למשל כאשר קיים חשש כי הענקת רישיון כאמור עלול לפגוע בזכות המוסרית של היוצר אשר אינה ניתנת להעברה.

העובדה שאקו"ם כרתה את הסכם הפשרה בשקיפות תוך שיתוף בעלי הזכויות השונים ובהם המשיבות, מלמדת כי אקו"ם נהגה מנהג בעלים בזכויות היוצרים במגעיה עם וואלה לאחר שזו הפרה את תנאי הרישיון.

לעיון ברע"א 6565/11 החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ ואח' נ' EMI MUSIC PUBLISHING LTD

(C) כל הזכויות שמורות לאפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים. 

הסיכום אינו ממצה ואין להסתמך עליו או לעשות בו כל שימוש או לראות בו ייעוץ משפטי מכל מין וסוג. שימוש ב-RSS נועד לנוחות קריאה עבור גולשי האתר בלבד ואין לראות בו משום ויתור או הרשאה לעשיית שימוש במי מן התכנים ו/או הזכויות של אפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים ללא קבלת אישור מפורש מראש ובכתב.

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן