הפרת זכויות יוצרים בצילום שנעשה במסגרת שירות צבאי

ביום 20.7.2015 ניתן פס' דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים, מפי כבוד השופט יעקובי, בת"א 19114-08-13 צרפתי נ' טרטקובר העוסק בשאלת הפרת זכויות יוצרים בצילום תיעודי שנעשה במסגרת שירות צבאי.

ההליכים התנהלו בין שני חתני פרס ישראל לעיצוב. התובע מגדיר את הצילום שבו מדובר כ"צילום עיתונות היסטורי ובלעדי המנציח את נשיא מצרים אנואר סאדאת מניף את ידיו לשלום בסיום ביקורו בישראל בטקס פרידה צבאי שהתקיים ביום 21/11/1977 בנמל התעופה בן גוריון".

לטענת התובע הפר הנתבע את זכותו המוסרית ארבע פעמים. המדובר בכך שהנתבע יצר שתי כרזות, כעבור 10 שנים וכעבור 30 שנה מביקור סאדאת, שבהן שולב הצילום הנ"ל ללא שנתן לתובע קרדיט באמצעות איזכור שמו כצלם שצילם אותן. שתי הכרזות הנ"ל פורסמו בספר "טרטקובר" המסכם 40 שנות יצירה של הנתבע והועמדו באתר האינטרנט של הנתבע. לגבי מה שקשור באתר האינטרנט מציין התובע כי לאחר פנייה שלו אל הנתבע, הסיר הנתבע כרזה אחת מאתר האינטרנט שלו ונתן לו קרדיט באתר זה לגבי הכרזה השניה.

בית המשפט קבע כי הנתבע יפצה את התובע בסך של 25,000 ש"ח בגין הפרת הזכות המוסרית. צילומים תיעודיים יכולים להיות זכאים לזכויות יוצרים. בענייננו סעיף 45 לחוק זכות יוצרים אינו שולל את זכותו המוסרית של הצלם.

במקרה דנן המדובר בצילום ייחודי של התובע, באירוע שהיו בו צלמים רבים, ולא בכדי השתמש הנתבע דווקא בצילום זה כפי שהשתמש. למרות רכישת הצילום מלשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ) וגם בהינתן טענות הנתבע, היה עליו לברר מי האדם שמאחורי הצילום ולתת לו קרדיט ראוי (בנוסף לזה שנתן ללע"מ).

בית המשפט הוסיף כי לנוכח התוצאה הסופית ומכלול הנתונים והנסיבות, על הנתבע לשלם לתובע סכום כולל של 8,000 ש"ח עבור הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד גם יחד.

 

(C) כל זכויות היוצרים שמורות לאפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים.

הסיכום אינו ממצה ואין להסתמך עליו או לעשות בו כל שימוש או לראות בו ייעוץ משפטי מכל מין וסוג. שימוש ב-RSS נועד לנוחות קריאה עבור גולשי האתר בלבד ואין לראות בו משום ויתור או הרשאה לעשיית שימוש במי מן התכנים ו/או הזכויות של אפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים ללא קבלת אישור מפורש מראש ובכתב.

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן