הוצאת הצילום מהקונטקסט המקורי – הפרת זכות מוסרית

ביום 22.10.2015 ניתן פסק דינו של בית משפט השלום בחיפה, מפי כבוד השופטת איילת הוך-טל, בתא"מ 40339-11-14 שוורצנברג נ' חננו. אותו עניין עוסק בטענת צלם כי עמותה, לה אידיאולוגיה שונה משלו עשתה שימוש ללא רשות בצילום שלו, ולמרות התראותיו לא הפסיקה את השימוש ביצירה.

וכך קבע בית המשפט:

  1. העובדה שהתובע העלה את הצילום לבלוג שלו בפייסבוק בסטטוס "פומבי", המאפשר גישה ישירה לכל גולש ברשת, אינה מעלה ואינה מורידה לעניין זכויות התובע בצילום.
  2. נציג הנתבעת הבהיר כי לא פנה לקבל אישורו של התובע עובר לביצוע הפרסום שכן סבר כי די בציון שמו כדי לענות על דרישת החוק.
  3. פעולות הנתבעת נמצאות בגדר רשימת הפעולות האסורות בסעיפים 11-12 לחוק ובהתנהלות זו עברה הנתבעת על הוראות סעיף 47 לחוק והפרה את זכויות היוצרים של התובע.
  4. למרות שהנתבעת לא עשתה שינוי בתמונה ונתנה קרדיט לצלם, לשיטת בית המשפט מדובר בהפרת הזכות המוסרית. לתובע עומדת הזכות המוסרית כי יצירתו תופיע במלואה, היינו עם הטקסט שצורף אליה במקור המהווה הסבר לצילום המוצג, מנקודת ראותו של היוצר. הוצאת הצילום מהקונטקסט המקורי והצמדתו לטקסט בעל משמעות רעיונית שונה, שאינה נוגעת לצילום המקורי, מהווה משום פגיעה בזכות המוסרית של התובע ועשויה ליצור מסר לפיו התובע משתייך לצד מסוים של המפה הפוליטית.
  5. התובע זכאי לכך שיצירתו תוצג אגב ההקשר המקורי בו ערך אותה ופרסם אותה. האופן בו פרסמה הנתבעת את הצילום מהווה סילוף של היצירה כמובנה בסעיף 46 לחוק ואף פגיעה בכבודו ובשמו של התובע כיוצר שכן קיימת פגיעה אפשרית של פרסום מעין זה בעיסוקו של התובע כצלם עצמאי המתעד ארועים בגדה אגב סיכון חיים, טענה שלא נסתרה.
  6. לנתבעת לא עומדות הגנות על פי החוק.
  7. הנתבעת תשלם לתובע פיצוי בסך של 10,000 ש"ח בכין הפרת זכויותיו וכן הוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך של 5,000 ש"ח.

לעיון בפסק הדין המלא – תא"מ (שלום חיפה) 40339-11-14 שוורצנברג נ' חננו

(C) כל הזכויות שמורות לאפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים.

הסיכום אינו ממצה ואין להסתמך עליו או לעשות בו כל שימוש או לראות בו ייעוץ משפטי מכל מין וסוג. שימוש ב-RSS נועד לנוחות קריאה עבור גולשי האתר בלבד ואין לראות בו משום ויתור או הרשאה לעשיית שימוש במי מן התכנים ו/או הזכויות של אפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים ללא קבלת אישור מפורש מראש ובכתב.

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן