0

עשה ואל תעשה בהקמת אתר אינטרנט

בעידן התקשורת הנוכחי, כל גוף המכבד את עצמו חייב להפגין נוכחות ברשת האינטרנט. במאמר קצר זה אסקור את כללי האצבע הבסיסיים בעת הקמת אתר אינטרנט.

1. התקשרות עם מעצבי ומקימי אתרים

אל תעשה: אל תשלם לבעלי מקצוע עבור הבטחות בעל-פה בנוגע למוצר הסופי, למועדי מסירה, לקידום האתר במנועי החיפוש וכדומה.

עשה: חתום על הסכם התקשרות מסודר, בו מכלול התנאים ברורים לכל הצדדים, לרבות אופי התשלום (רצוי כי יהיה מדורג בהתאם לציוני דרך קבועים מראש), המידע הנדרש ממך שהעדרו או עיכוב במסירתו יעכב את השלמת הפרויקט, סוג והיקף הקרדיט שיינתן לבעל המקצוע בגין פעולותיו, פיצויים מוסכמים וכדומה.

2. שימוש ביצירות מוגנות בזכויות יוצרים באתר

אל תעשה: אל תשתמש בתמונות, תקנונים, גופנים, אייקונים, טקסטים, עיצובים וכיוצא באלה יצירות אשר אינך משוכנע שהן מותרות לשימוש המיועד באתרך.

עשה: תעד את רישיונות השימוש ביצירות שבכוונתך להשתמש בהן, ווודא שהשימוש שנעשה בהן תואם את רישיונות השימוש. למען הסר ספקות והתחבטויות, מומלץ לרכוש יצירות מאתרים ייעודיים לכך, כדוגמת istockphoto.

3. מדיניות פרטיות ותקנון אתר

אל תעשה: אל תעתיק הסכמים מאתרים אחרים. סביר להניח שמדובר בהפרת זכויות יוצרים, החושפת אותך לסיכונים משפטיים וחשוב מזה – לא בטוח שהתנאים הנקובים בהסכמים אחרים תואמים את הדין הרלוונטי לאתרך, השירותים הניתנים בו וכדומה.

עשה: פנה לעורך דין העוסק בדיני רשת ואינטרנט על מנת שיכין עבורך תקנון אתר ומדיניות פרטיות המותאמים למוצרים והשירותים שאתרך מספק לאור הדינים הרלוונטיים באותן מדינות.

4. דיוור ישיר ופרסומות

אל תעשה: אל תפיץ פרסומות בקשר לאתרך ו/או בקשר עם השירותים שאתרך מספק מבלי לבדוק לפני כן שהינך עומד בכללים שנקבעו בקשר לדואר זבל, שיווק ישיר וכדומה.

עשה: ככל והדיוור הישיר נעשה לאזרחי ישראל, יש לפעול, בין היתר, בהתאם להוראות שנקבעו בחוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס’ 40), התשס”ח–2008 וחוק הגנת הפרטיות, תשמ”א-1981.

5. תוכן גולשים

אל תעשה: אל תאפשר פרסום תוכן גולשים מבלי אמצעי ניטור כלשהו לבדיקה שתוכן הגולשים אינו מפר זכויות יוצרים, אינו מוציא דיבה ואינו פוגע בפרטיות הגולש, לרבות מנגנון הודעה והסרה, אשר הוסדר כדבעי בתקנון האתר.

עשה: וודא שהגולשים מאשרים טרם העלאת התוכן על ידם את תקנון האתר, ומצהירים שהם בעלי הזכויות ביצירות המועלות וכי אין בתוכן פגיעה בצד שלישי כלשהו.

6. פעולות ברשתות חברתיות

אל תעשה: אל תבצע פעולות בקשר לאתרך ברשתות חברתיות בטרם קריאה מעמיקה של הסכמי השימוש של פלטפורמות אלה. חריגה מהסכמי השימוש עלולה להוביל למחיקת הדפים הקשורים לאתרך ברשתות החברתיות, לפגיעה בקהל לקוחותיך, ובמקרים קיצוניים לתביעה כנגדך.

עשה: למד את כללי המשחק ברשתות החברתיות טרם פעולה בהן ודאג להתעדכן בשינויים (התכופים) בהסכמי השימוש.

7. מכירת מוצרים

אל תעשה: אל תאפשר מכירת מוצרים באתרך טרם הסדרת מנגנון תלונות והחזרים סדור.

עשה: בהנחה שמכירת המוצרים היא לתושבי ישראל, יש לעמוד, בין היתר, בתנאים הקבועים בחוק הגנת הצרכן, תשמ”א-1981 ובתקנות שהותקנו לפיו (לרבות תקנות הגנת הצרכן (בטול עסקה), התשע”א-2010).

בהצלחה!

אין באמור במאמר משום ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו בשום צורה שהיא. בעת הקמת אתר אינטרנט (ו/או כל פרויקט אחר ברשת) מומלץ להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום ולקבל ייעוץ פרטני לפעולות הנדרשות לשם הקטנת החשיפה המשפטית.