האם קיימת חובה למתן קרדיט לתמונה במודעת פרסומת?

ביום 4.7.2016 ניתן פסק דינו של בית משפט השלוםפ בעפולה, מפי כבוד הרשמת הבכירה רביע ג'באלי בתא"מ 24962-11-14 שריר ואח' נ' נירית זרעים בע"מ ואח'.

באותו עניין תבע הצלם חברה שעשתה שימוש בתמונה שצילם (תמונתו של שר הביטחון דאז עמיר פרץ מביט על תרגיל צבאי דרך משקפת סגורה) במודעת פרסומת מטעמה, וטען כי זו הפרה את זכויותיו המוסריות ביצירה. יצוין כי התובע ויתר על טענות בדבר הפרת זכויות יוצרים כלכליות ביצירה, שכן הוא צילם את היצירה במסגרת עבודתו, ולכן הזכויות בזכויות הכלכליות שייכות למעביד.

הנתבעת טענה, בין השאר, כי היא רכשה את היצירה מאיגוד התמונות AP ולא נהוג ליתן קרדיט לתמונה במודעת פרסומת.

בית המשפט קבע שקרדיט יש ליתן בהיקף ובמידה הראויים בנסיבות העניין. אין מדובר בזכות מוחלטת. מהראיות עולה ש AP אינה מחייבת מתן קרדיט לצלם ודבר זה אף אינו מעוגן בהסכם רכישת היצירה. כמו כן, הובאו ראיות לכך שלא נהוג או מקובל לתת קרדיט לצלם תמונה על גבי מודעת פרסום.

עוד דן בית המשפט אם הנתבעת ערכה את התמונה ופגעה בשמו הטוב או בכבודו של היוצר: בית המשפט קבע שהתמונה לא נערכה ביחס לתמונה שקיבלה מ-AP. בנוסף, התובע לא עמד בנטל ההוכחה כי התקיימה פגיעה בכבודו או בשמו הטוב עקב שינוי יצירתו.

סוף דבר

התביעה נדחתה. התובע חוייב בהוצאות הנתבעת בסך 7,000 ש"ח ואילו הנתבעת חויבה בהוצאות צד ג' בסך 5,500 ש"ח.

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן