Utility Models – כלי נוסף להגנה על קניין רוחני

Utility Models הינו כלי שלא רבים מודעים אליו. הוא טומן בחובו יתרונות לא מבוטלים על פני פטנטים וראוי לכל ממציא לשקול שימוש בכלי זה, במידה והוא קיים במדינת היעד.

יום חמישי בערב, הטלפון מצלצל, ראש הפיתוח על הקו ומספר לך בשמחה כי פיתוח המוצר הסתיים והוא יהיה מוכן לתערוכה הגדולה בגרמניה בעוד חודשיים. אתה מנגד שמח על סיום הפיתוח, אך מצד שני חושש. חודשיים אינם זמן ארוך דיו לבחינת הפטנטביליות של המוצר לשם קבלת הגנה מלאה עליו, ואינך מעוניין לוותר על הצגת המוצר בתערוכה עד לסיום כל הבדיקות. מה עושים?

בעולם קיים הליך הקרוי Utility Models (לעיתים מכונה petty patent, minor patent או innovation patent) המהווה בקשה להגנה על אמצאות שלאו דווקא ראויות להיכנס תחת משטר הפטנטים הרגיל והמוכר לכולם. מדובר בהליך בעל דרישות מוקשות פחות, וקצרות יותר מהליך בקשה לפטנט "רגיל", אך עדיין היקף ההגנה הניתנת היא גבוהה באופן יחסי – מונופול לבעלי הזכויות למנוע מאחרים לעשות שימוש באמצאתם בדומה לפטנט. יצוין, כי הליך זה אינו קיים בישראל ובארה"ב אך מצוי במדינות חשובות ומרכזיות לשוק הייצוא הישראלי בפרט ולמדינות אחרות בכלל, כדוגמת גרמניה, איטליה, סין ויפן. מערכת זו מציעה נתיב פוטנציאלי מועיל ובעל ערך אסטרטגי לממציאים, למרות שהיא באופן יחסי פחות מוכרת.

בדברים הבאים ננסה להבין במה מדובר: מהם היתרונות והחסרונות של ההליך (באופן גורף ולא פר מדינה ומדינה), באילו מקרים נעדיף utility model על פני פטנט רגיל נרחיב מעט על ההליך במדינות נבחרות.

אז מה הם המאפיינים של Utility Models לעומת הליכי הפטנטים הרגילים והמוכרים?

באופן כללי, הדרישות לרכישת זכות ב- Utility Models פחות נוקשות מאשר בפטנטים: הדרישה לחידוש (novelty) קיימת ב- Utility Models, אבל הדרישה לכך שבאמצאה יהיה "צעד אמצאתי", או שלא תהיה מובנת מאליה, הן יותר רכות או אף לא קיימות, תלוי במדינת היעד.

הליך קבלת ההגנה של Utility Models, הוא לעיתים קרובות קצר משמעותית מהליך קבלת פטנט. מצד שני, משך ההגנה על Utility Models גם הוא קצר לעומת פטנט, ומשתנה ממדינה למדינה: לרוב ההגנה תתפרס על בין 6 ל- 10 שנים, ללא אפשרות להארכה או לחידוש. מכל שאר הבחינות, תהליך הגשת הבקשה ל – Utility Models בדומה ל פטנט, משמע הגשת מסמכים, claims ושרטוטים לפי הכללים הרלוונטיים בכל מדינה, למשרד הפטנטים או לגוף הממשלתי שעוסק בכך.

יצוין, כי לא ניתן להגיש במקביל בקשה להגנה של Utility Models ולפטנט במקביל. חריג לכך, הוא הגשת PCT, כאשר בשלב הלאומי של הבקשה ניתן לבחור בדרך של Utility Models ולא בדרך של פטנט.

יתרונות נוספים
• לעומת פטנט, הליך קבלת ה – Utility Models והשמירה עליו, זולים באופן משמעותי;
• רישום ה- Utility Models הוא פשוט ומהיר באופן משמעותי, לעומת רישום פטנט (חודשים ספורים, לעומת שנים). וזאת, כיוון שברוב המדינות בהן קיימת הגנה זו, משרדי הפטנטים אינם בוחנים את חומר הבקשות טרם הרישום;
• תנאי הסף לקבלת הגנה מתוקף Utility Models הם רכים מתנאי הסף של פטנט.

חסרונות
• לרוב ניתן לקבל הגנת Utility Models עבור תחומים טכנולוגיים ספציפיים וגם זה רק עבור מוצרים. כלומר, לא ניתן לרשום הגנה זו על תהליכים. על כן, ברוב המקרים ההגנה משמשת עבור חידושים מכניים בלבד;
• משך הזמן בו ניתנת ההגנה הוא לרוב קצר משמעותית, מאשר על פטנטים.

אז כעת לאחר שיש לנו ידע מסוים וכללי על הליך ה – Utility Models, ואנחנו מכירים את החסרונות והיתרונות של ההליך, נשאלת השאלה למי ההליך מתאים?

• ה- Utility Models מתאימים ליוזמות/פרוייקטים/חברות קטנות ובינוניות, שרוצות לחסוך בעלויות הגשת הליך פטנט. Utility Models מאפשר לבעלי עסקים קטנים סף כניסה נמוך מבחינת עלות, אל עולם ההגנה של הקניין הרוחני;
• ההגנה הקצרה יחסית והמחיר הזול, מתאימים לאמצאות שאין לגביהן צורך בהגנה ארוכת הטווח של הפטנט. למשל, בתחומים שמתפתחים במהירות וברור כי האמצאה כבר לא תהיה רלוונטית בעוד עשור;
• רישום כ- Utility Models יכול גם להועיל במקרים בהם מעוניינים לקבל הגנה מיידית וזאת עד להשלמת הליכים אחרים להגנה רחבה יותר, אשר מטבע הדברים אורכים זמן רב;
• הדרישות ל- Utility Models פחות נוקשות ועל כן, מתאימות למקרים בהם יש חשש כי האמצאה לא תזכה להגנת פטנט אם תבחן לעומקה;
• במצבים בהם מימד הזמן הינו קריטי ודרוש פתרון מיידי להגנה על המוצר.

ובמקום סיכום, מעט מידע על הליך ה Utility Models במדינות נבחרות

יפן – לא ניתן להגיש בקשה לפטנט ול- Utility Models במקביל. אפשר לקבל רק אחת מהאפשרויות, ובמידה והוגשו שתי בקשות – יפעלו לפי הבקשה המוקדמת. עם זאת, ניתן לעבור מבקשת פטנט לבקשת Utility Models, במידה ובקשת הפטנט קיבלה הערות (rejections) בכפוף למגבלת זמן מסוימת (4 חודשים מן ההערות או 9.5 שנים מהגשת הבקשה). במידה ויש בידכם Utility Models ניתן להמירו בפטנט שיקבל את תאריך הגשת ה- Utility Models.
סין – רישום Utility Models אורך כ- 18 חודשים בלבד עבור פתרונות טכניים הקשורים בצורה או במבנה של אובייקט. ניתן להגיש על אותה אמצאה שתי בקשות, גם פטנט וגם Utility Models. כך, ניתן ליהנות מהיתרונות של שתי ההגנות, בזמן שנבחנת בקשת הפטנט, האמצאה מקבלת הגנה של Utility Models. עם זאת, יש לשים לב שאסור לקבל את שתי ההגנות בו-זמנית. במידה ובקשת הפטנט מתקבלת, הגנת ה – Utility Models תפוג.
איטליה – משרד הפטנטים וסימני המסחר האיטלקי בודק רק את הדרישות הפורמליות בבקשה ל- Utility Models ולא בוחן את החדשנות, למעט במצבים בהם האמצאה מובנת מאליה באופן בולט. בנוסף, אין אפשרות לקיום הליך התנגדות. אם Utility Models אינו נמצא בשימוש, או לא בשימוש יעיל, יש נוהל של רישיונות כפיה. אפשר להחליף בקשה לפטנט ב- Utility Models, ולהפך, אם האמצאה יותר מתאימה להגנה האחרת.
גרמניה – ידע קודם (prior art) שנמצא בשימוש מחוץ לגרמניה, אינו נחשב בהקשר של Utility Models, להבדיל מפטנטים בהם כל ידע קודם מאיין את האפשרות לרישום פטנט. באותו הקשר, פרסום בעל-פה אינה נחשבת לפרסום קודם לצורך Utility Models.

אין לראות באמור לעיל משום חוות דעת משפטית או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. האמור נכון למיטב ידיעת הכותבים במועד כתיבת המאמר והוא אינו מהווה תחליף לבדיקה פרטנית. לייעוץ משפטי של עורכי דין קניין רוחני ולקבלת חוות דעת בפטנטים, אנא צרו קשר עם משרדנו ואנו נשמח לייעץ ולסייע.

שתפו את הפוסט:

אולי יעניין אותך גם:

דילוג לתוכן