הפרת זכות מוסרית של צלם

ביום 10.11.2016 ניתן פסק דינו של בית משפט השלום בירושלים בתא"מ 46569-07-15 מילנר נ' ידיעות אינטרנט, מפי כבוד סגנית הנשיא דורית פיינשטיין. אותו עניין עוסק בשאלה אם ידיעות אחרונות הפרה את זכויות היוצרים (הזכות המוסרית) של הצלם מילנר.

הרקע לתביעה: הצלם עבד בלשכת העיתונות הממשלתית. באתר החדשות YNET ובעיתון המודפס ידיעות אחרונות נעשה שימוש בצילום שצילם במסגרת עבודתו וניתן קרדיט ללשכת העיתונות הממשלתית, אך לא הוזכר שמו של הצלם משה מילנר.

הצלם טוען כי מדובר בהפרת הזכות המוסרית ואילו הנתבעות טוענות כי ניתן קרדיט כמקובל.

הכרעת בית המשפט:

הזכות המוסרית היא זכות שונה ונפרדת מזכות היוצרים. ההיגיון העומד בבסיסה שונה בתכלית מההיגיון הכלכלי העומד מאחורי זכות היוצרים. אין כל משמעות לעובדה שלעיתים קרובות בעל זכות היוצרים הוא גם בעל הזכות המוסרית. מדובר בשתי זכויות נפרדות, מקבילות, שאינן חופפות זו לזו. הזכות המוסרית שואבת את כוחה מהקשר שבין יוצר היצירה ליצירתו. קשר זה לא ניתן להחליף בתחליפים מלאכותיים או לקנות בכסף.

הזכות המוסרית היא זכות אישית, סנטימנטלית.מה לבעל התשליל, ובמקרה שלנו ללשכת העיתונות הממשלתית, ולסנטימנטים לצילום? רגשות אלה קיימים גם כשאין ליוצר אינטרס כלכלי בצילום שכן הם נובעים מעצם היות הצילום מעשה ידיו המביא לידי ביטוי את יכולותיו וכישוריו.

בית המשפט קיבל את הטענה כי היעדר איזכור כלשהו של שמו של הצלם איננה "ההיקף והמידה הראויים בנסיבות העניין", בפרט לאור העובדה שאין מדובר בנסיבות מיוחדות אלא בנסיבות רגילות של פרסום עיתונאי, שאין בו כל דחיפות.

לשיטת בית המשפט לא עומדת לידיעות הגנה בגין הפרת הזכות המוסרית, אולם בשיקולים לקביעת הפיצוי יש לשקול לטובת YNET שפרסמה קרדיט, גם אם באיחור (ומנגד, ידיעות אחרונות לא פרסמה תיקון).

מדובר בגופי תקשורת שנושא זכויות היוצרים אינו זר להן. לאחר שקילת מכלול השיקולים קבע בית המשפט ש YNET תפצה את הצלם בסך של 5,000 ש"ח, ידיעות תפצה את הצלם ב- 7,000 ש"ח וביחד ישאו בהוצאות ושכר טרחת עורך דין בסך כולל של 6,000 ש"ח.

לעיון בפסק הדין המלא – תא"מ (שלום י-ם) 46569-07-15 מילנר נ' ידיעות אינטרנט

(C) כל הזכויות שמורות. סיכום אינו ממצה ואין להסתמך עליו או לעשות בו כל שימוש מסחרי או לראות בו ייעוץ משפטי מכל מין וסוג. שימוש ב-RSS נועד לנוחות קריאה עבור גולשי האתר בלבד ואין לראות בו משום ויתור או הרשאה לעשיית שימוש במי מן התכנים ו/או הזכויות של אפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים ללא קבלת אישור מפורש מראש ובכתב.

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן