תביעות צ'רלטון: הפסד בשל אי הוכחת הפרת זכויות יוצרים

ביום 19.3.2017 ניתן פסדק דינו של בית משפט השלום בתל אביב, מפי כבוד השופט רונן אילן בת"א 23337-08-15 צ'רלטון בע"מ נ' אלבז. אותו עניין עוסק בטענה לפיה טכנאי לוויינים מפר זכויות יוצרים של צ'רלטון בכך שהוא מאפשר לצופים לצפות בערוצי הספורט "ספורט 1" ו-"ספורט 2".

הרקע לתביעה:

בשנת 2014 פרסם הנתבע, בעלים של עסק להתקנת אנטנות, צלחות לויין וכיוצ"ב, את עסקו, לרבות גם אפשרות לרכישת "ממיר שיתופי" ואפשרויות לצפייה בתכנים מקודדים. צ'רלטון הפעילה חוקר פרטי, והנתבע מסר לו שעלות ממיר שיתופי הוא 950 ש"ח ואפשרות לגישה לתכנים מקודדים הינה בעלות נוספת. אולם כאשר הנתבע הגיע להתקין את הממיר השיתופי בביתו של החוקר הוא לא הצליח להפעיל את המערכת, ולא דרש תשלום עבור עבודתו.

הכרעה:

  1. זכויות יוצרים: בית המשפט יצא מנקודת ההנחה כי לתובעת זכויות יוצרים בערוצים שהיא מפעילה ושיש לה בלעדיות בהעמדת היצירות לציבור.
  2. בית המשפט מצטט את הלכת טלראן (ע"א 5097/11) בה נקבע כי עקיפת אמצעי הגנה טכנולוגי אינה מהווה הפרה של זכויות יוצרים ומדגיש כי הלכת טלראן תקפה גם בעידן חוק זכות יוצרים החדש, קרי חוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007.
  3. בית המשפט מבדיל בין התקנה ומכירה של ממיר שיתופי לבין מכירה של "דמי מנוי" באפשרות לצפות בשידורים. כאשר יש מכירה של דמי מנוי לחבילת תוכן יש בכך הפרת זכויות יוצרים של צ'רלטון.
  4. אולם על צ'רלטון הנטל להוכיח כי הנתבע פגע בזכויות שלה והעמיד לרשות אדם כלשהו את האפשרות לצפות בשידורים. נטל זה לא הורם בענייננו. 
  5. התביעה נדחית. התובעת תישא בהוצאות בסך 12,000 ש"ח לטובת הנתבע.

הערה:

משרדנו מנהל תביעות רבות כנגד צ'רלטון. לשיטתנו שגה בית המשפט כאשר קבע כי דמי מנוי למעקף הטכנולוגי מהווה הפרת זכויות יוצרים. ככל הנראה ההיבט העובדתי של כיצד הממיר השיתופי פועל לא הובהר דיו במהלך המשפט. ההלכה בעליון היא כי פיצוח הגנה טכנולוגית אינה מהווה הפרת זכויות יוצרים ולשיטתנו אין זה משנה אם המעקף הטכנולוגי נמכר בתשלום בודד (מכירה) או בשיטה של השכרה (דמי מנוי).

לעיון בפסק הדין במלואו: ת"א (שלום ת"א) 23337-08-15 צ'רלטון בע"מ נ' אלבז

(C) כל הזכויות שמורות. סיכום אינו ממצה ואין להסתמך עליו או לעשות בו כל שימוש מסחרי או לראות בו ייעוץ משפטי מכל מין וסוג. שימוש ב-RSS נועד לנוחות קריאה עבור גולשי האתר בלבד ואין לראות בו משום ויתור או הרשאה לעשיית שימוש במי מן התכנים ו/או הזכויות של אפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים ללא קבלת אישור מפורש מראש ובכתב.

שתפו את הפוסט:

אולי יעניין אותך גם:

דילוג לתוכן