בעלות משותפת ביצירות מוגנות בזכויות יוצרים (לצרכים פוליטיים)

ביום 21.6.2020 ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב, מפיו של כבוד השופט יונה אטדגי, בהמרצת פתיחה 26045-04-20 יש עתיד – בראשות יאיר לפיד ואח' נ' חוסן לישראל. עניינה של ההמרצה בשאלה אם חוסן לישראל ('כחול לבן') יכולה לעשות שימוש בלוגו והעיצובים שנוצרו בתקופת הריצה המשותפת של הרשימות לכנסת לאחר הפירוד.

כחול לבן
עיצובים שהוצגו בפסק הדין

וכך קבע בית המשפט:

בעלות משותפת ביצירות מוגנות בזכויות יוצרים

שאלת זכות השימוש ביצירה שבבעלות משותפת עלתה בפסק דינו של בית המשפט העליון ב-ע"א 5365/11, 5489/11 אקו"ם בע"מ – אגודת קומפוזיטורים נ' Emi Music Publishing Ltd. במסגרתו נקבע כי כל שותף רשאי לעשות שימוש סביר ביצירה ובלבד ושימוש זה אינו מונע שימוש כזה משותף אחר.

אילו הן היו ממשיכות בשיתוף הפעולה ביניהן, העיצובים היו ממשיכים לשרת גם את סיעתן המשותפת בכנסת, שהיתה ממשיכה לשאת אותו שם. משנפרדה דרכן, ומשנקבע בהחלטת הגוף המוסמך לכך על פי חוק, הכנסת עצמה (באמצעות הועדה המסדרת), כי המשיבה תמשיך לשאת בכנסת את השם "כחול לבן" כשם סיעתה, הרי שהשימוש שהיא עושה בעיצובים הללו, שהדבר הבולט בהם הוא שם זה, הוא שימוש סביר.

נימוקי אי הסבירות הם נימוקים פוליטיים שבית המשפט מדיר רגליו מדיון בהן, ואם בג"צ מדיר רגליו, קל וחומר ערכאה דיונית הדנה בסכסוך אזרחי.

לבסוף העיר בית המשפט כי המילים "גנץ לפיד" אינן יכולות להישאר על כנן ושימוש בעיצוב זה מחייב את השמטת הצירוף הנ"ל.

אשר על כן, התביעה נדחתה. בית המשפט חייב את המבקשות בשכ"ט עו"ד בסך 20,000 ש"ח והוצאות בסכום כולל של 5,000 ש"ח.

(C) כל זכויות היוצרים שמורות לאפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים.

הסיכום אינו ממצה ואין להסתמך עליו או לעשות בו כל שימוש או לראות בו ייעוץ משפטי מכל מין וסוג.

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן