היכן מגישים תביעת זכויות יוצרים?

היכן מגישים תביעת זכויות יוצרים או קניין רוחני אחר?

הכלל הבסיסי, בהתאם לתקנה 7(א) לתקנות סדר הדין האזרחי קובע כי תביעה תוגש לבית המשפט במחוז השיפוט של מקום מגוריו או מקום עסקו של הנתבע. למפת מחוזות שיפוט ראו כאן.

ואולם, בתביעות שעניינן פרסום או סחר ברשת האינטרנט הכלל מעט שונה – אפשר להגיש את התביעה או במחוז השיפוט של מגוריו או עיסוקו של הנתבע או במחוז השיפוט של מגוריו או עיסוקו של התובע. רבות מתביעות זכויות היוצרים עוסקות בהפרות זכויות יוצרים שנעשו באינטרנט על ידי צדדים שלא היו בקשר קודם עם בעלי זכויות היוצרים (התובעים).

וכך קובעת תקנה 7(ב) לתקנות:

כתב תביעה בשל פרסום או סחר ברשת האינטרנט יוגש לבית המשפט שבמחוז שיפוטו מצוי מקום מגוריו או מקום עסקו של הנתבע או התובע; הגיש עוסק כהגדרתו בחוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981 תביעה כאמור, תוגש התביעה במקום עסקו או במקום מגוריו של הנתבע בלבד.

עולה השאלה, מה קורה אם בעל הזכויות הוא עוסק? האם עוסק חייב להגיש תביעתו במחוז השיפוט של מקום מגוריו או עסקו של הנתבע? לאחרונה, ניתנה בפסיקה (בית משפט שלום) תשובה שלילית לשאלה. בית המשפט קבע כי לא די שבעל הזכויות יהיה עוסק כדי לאיין את האפשרות להגיש את התביעה במקום מגוריו/עסקו שלו, אלא שצריך שתהיה עסקה צרכנית וקשר עסקי בין התובע לנתבע.

ההכרה בתובע, בנסיבות בהן כלל לא נטען כי נקשרה בין הצדדים עסקה בנסיבות של עוסק-לקוח, תרחיב את תחולתו חוק הגנת הצרכן מעבר לתכלית שלשמה נועד.

הכרעה זו נכונה בשים לב לתכלית החוק, שכן סביר כי הכוונה במילה ״פרסום״ ברגיל היא advertisement ולא פרסום כ- Published או העמדה לרשות הציבור, שזהו המובן הרלוונטי לתביעות זכויות יוצרים.

היכן מגישים תביעת זכויות יוצרים? || Laurent Verdier 

תאד"מ 46431-05-21 אפשטיין נ' אברון מערכות בע"מ (14.11.2021), החלטה של הרשמת הבכירה זהבית אלדר.

(C) כל זכויות היוצרים שמורות לאפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים.

הסיכום אינו ממצה ואין להסתמך עליו או לעשות בו כל שימוש או לראות בו ייעוץ משפטי מכל מין וסוג. לעורכי הדין ממשרדנו ניסיון עשיר ומומחיות מיוחדת בניהול הליכים משפטיים בגין הפרת זכויות יוצרים. הינכם מוזמנים לפנות אלינו לייעוץ ראשוני ולקבלת הצעת מחיר.

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן