1. בתמצית
מותג הבית של דבאח ניצח את הום סנטר. ביום 29.9.2025 ניתנה החלטת הפוסקת בקניין רוחני (ד"ר רויה ישראלי) בהתנגדות לרישום סימן מס’ 334445. מדובר בהליך בניהול משרדנו בו סאלח דבאח ובניו בע״מ ביקשה לרשום סימן מעוצב “HOME” (המילה באנגלית בעיצוב של בית עם גג משולש וכלי ניקוי/בית משולבים) והום סנטר (עשה זאת בעצמך) בע״מ – בעלת כמה סימני מסחר, ביניהם סימן מעוצב שבו מופיע “Home” עם גג מעל האות H, וסימנים נוספים הקשורים לפעילות הקמעונאית שלה – התנגדה לרישום סימן המסחר של דבאח.
ההתנגדות נדחתה לחלוטין, תוך שהום סנטר חויבה ב-30,000 ש"ח הוצאות לטובת דבאח.
2. טענות הצדדים
הום סנטר (המתנגדת לרישום סימן המסחר) טענה כי אין להרשות את רישום סימן הבית של דבאח בשל:
- דמיון מטעה לסימניה עד כדי הטעיה – הפרת סעיפים 11(9) ו-11(6) לפקודה; הסימנים באותם שווקים/קהל יעד.
- סימנים מוכרים היטב – לשיטתה, סימניה מוכרים היטב ומשכך קמה הגנה מוגברת ואף חשש לדילול.
- היעדר כשירות לרישום – לטענתה הסימן המבוקש נעדר אופי מבחין, תיאורי/גנרי (המילה HOME), ו“נתפס” כבית/ניקיון.
המבקשת (סאלח דבאח ובניו) הבהירה כי אין ממש בטענות הום סנטר, בשל כל אלה:
- אופי מבחין קיים – מדובר בעיצוב גרפי ייחודי; המילה HOME מילונית/שכיחה בענף, ואין למתנגדת מונופול על המילה או על גג משולש.
- אין דמיון מטעה – הבדלים חזותיים/קונספטואליים מובהקים; שימושים בפועל ובגוונים שונים מפחיתים בלבול.
- המתנגדת לא הוכיחה שהסימן שלה “מוכר היטב” – הראיות אינן מגיעות לרף.
3. הכרעת הפוסקת בקניין רוחני
3(א) לא הוכח כי סימני הום סנטר "מוכרים היטב"
הפוסקת עברה על מבחני הפסיקה (היקף שימוש/פרסום, חדירה לשוק, הכרה בציבור וכו’) וקבעה כי לא הונחה תשתית מספקת לכך שסימני הום סנטר הם “מוכרים היטב” בישראל (ודאי לא הסימן שבמרכז טענות המתנגדת). אמנם הוצגו פרסומים ושימושים, אך אלה אינם חוצים את הרף הראייתי הנדרש.
אשר על כן סימן דבאח כשיר לרישום לפי סעיף 11(14) לפקודה שמשום שאינה זהה או דומה לסימן מסחר מוכר היטב וממילא גם אינו זהה או דומה – גם אם היה נקבע כי סימני הום סנטר מוכרים היטב.
3(ב) לא קיים דמיון מטעה על פי המבחן המשולש (מראה-צליל; סוג טובין/חוג לקוחות; יתר נסיבות)
- מבחן המראה והצליל (דומיננטי): יש להשוות את הסימנים בשלמותם. אף שבשני הסימנים יש את המילה HOME, אך מדובר במילה מילונית תיאורית ובסימן מעוצב המילה אינה זוכה להגנה על המילים הכלולות בה, אלא בהרכב הסימן. אין גם בלעדיות לגג משולש כסמל "בית". מדובר בצורה גנרית ושכיחה לסימון בית ולא ניתן לקבל בלעדיות על צורה זו. בנוסף, המסר הרעיוני בין הסימנים שונה: סימן הום סנטר מתייחס למושג הכללי "בית" ואילו סימן דבאח מיועד לסמן "מוצרי ניקוי לבית".
- בנוסף, קיימים עוד הבדלים רבים וניכרים בין הסימנים, אשר מפחיתים את הדימיון ביניהם.
- סוג הטובין: האם מדובר באותה משפחה מסחרית? מה טבע הסחורות, השימוש בהן, צינורות השיווק ודרכי המסחר. אין חפיפה בין רשימות הסחורות הרשומות, אך עדיין יש לבדוק אם מדובר בטובין מאותו הגדר. טבע הסחורות של דבאח עוסק במוצרים מתכלים ופשוטים בעוד שבסימן הום סנטר (הרלוונטי) מתייחס לריהוט וציוד גינה. אין זה סביר למצוא את הסחורות זה לצד זה ולכן אין מדובר באותה משפחה מסחרית ובאותו הגדר.
- חוג לקוחות וצינורות שיווק: קיים פוטנציאל לקהל יעד משותף. אולם בנוגע לצינורות השיווק, המבקשת מוכרת את מוצריה בחנויותיה בלבד ואילו הום סנטר מוכרת בחנויות הום סנטר וברשת האינטרנט, כולל באתרי סחר נוספים כגון אתר סופר פארם. אולם המכירות נעשות תחת השם HOME בלבד, ללא שימוש בסימן המעוצב. על כן, בשקלול כולל, לרבות ההבדלים בין סוגי הסחורות, החשש להטעיה הנובעת מצינורות השיווק – נמוך.
- יתר נסיבות + שימוש בפועל: צבע אדום/שחור/לבן – אין בלעדיות צבעונית; שימושים מגוונים של שני הצדדים מפחיתים את פוטנציאל הבלבול; העדר של הטעיה בפועל; סקרי הצרכנים שהוצגו אינם מצביעים על הטעיה. מסקנה: אין דמיון מטעה.
3(ג) טענות חלופיות
משלא הוכח דמיון מטעה, ומשנקבע שהעיצוב מקנה אופי מבחין מספק, לא קמה עילת פסילה חלופית לפי סעיפים 11(6), 11(9) לפקודה. גם טענת דילול נדחית, בין היתר מאחר שלא הוכח שסימני הום סנטר מוכרים היטב.
4. סוף דבר
- ההתנגדות נדחית; סימן המסחר המעוצב של דבאח ירשם.
- הום סנטר חויבה בהוצאות ושכ״ט עו״ד בסך 30,000 ₪, לתשלום בתוך חודש ממועד ההחלטה.
(C) כל זכויות היוצרים שמורות לאפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים.
הסיכום אינו ממצה ואין להסתמך עליו או לעשות בו כל שימוש או לראות בו ייעוץ משפטי מכל מין וסוג. לעורכי הדין ממשרדנו ניסיון עשיר ומומחיות מיוחדת ברישום סימני מסחר וניהול הליכים משפטיים בקשר אליהם. הינכם מוזמנים לפנות אלינו לייעוץ ראשוני ולהצעת מחיר.