תחומי עיסוק

תביעות ייצוגיות

מה זה תביעות ייצוגיות (ובעגה המשפטית – תובענה ייצוגית)?

המונח "תביעות ייצוגיות" הוא שם כולל להליכים שבהם מייצגים יחידים, לרוב נפגעי עוולה, המלווים בעו"ד המתמחה בניהול תביעות ייצוגיות, קבוצה גדולה של נפגעים. הנפגעים המיוצגים, לא פעם, אפילו לא מודעים לכך שזכויותיהם נפגעו.

לשם מה נועד הליך תביעה ייצוגית?

בשנת 2006 חוקק חוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006. מטרת החוק הייתה לקבוע כללים אחידים להגשה וניהול תובענות (תביעות) ייצוגיות לשם שיפור ההגנה על זכויות ובכך לקדם: (1) מימוש זכות הגישה לערכאות  שיפוטיות בכלל, ובפרט לסוגי אוכלוסייה המתקשים לפנות לבית המשפט כיחידים; (2) אכיפת הדין והרתעה מפני הפרתו; (3) מתן סעד הולם לנפגעים מהפרת הדין ו-(4) ניהול יעיל, הוגן וממצה של תביעות.

אילו תביעות כשירות להתנהל כתובענות ייצוגיות?

לא כל עילת תביעה שתהא ליחיד כשירה להתנהל כתובענה ייצוגית.

על פי החוק תובענה ייצוגית יכולה להיות תביעה באחת מהעילות המפורטות בתוספת השניה לחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006 או בעניין שנקבע בהוראות חוק מפורשת שניתן להגיש בו תובענה ייצוגית (בכפוף לחריגים בקשר עם רשויות המדינה). לדוגמה, ניתן להגיש תובענה ייצוגית בכל עניין בין עוסק לבין לקוח, בין מבטח לבין לקוח, בין תאגיד בנקאי לבין לקוח; בכל עילה לפי חוק  ההגבלים העסקיים, לפי דיני ניירות ערך, לפי חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים ועוד. 

מה היתרון המרכזי בתביעה ייצוגית עבור התובע?

מנגנון התובענה הייצוגית מעניק מספר יתרונות לבעל/ת עילת תביעה: ראשית, התובע המייצג אינו נושא בעלויות עורכי דינו. ושנית, בסופו של תהליך מוצלח נפסק לתובע המייצג גמול מיוחד, קרי  בסופו של הליך התובע המייצג לא מקבל רק פיצוי בגין עניינו הפרטי, אלא בנוסף גמול הקשור בהיקף הפיצוי שהצליח התובע המייצג להביא לציבור. 

(1) במשרדי עורכי הדין אינם נוהגים לגבות מהתובעים המייצגים תשלום בתובענה ייצוגית. אם הצליחה התביעה (ולעיתים אף במסגרת הליכי הסתלקות), יזכו עורכי הדין לשכר טרחתם מבית המשפט.

(2) אם התובענה מסתיימת בהצלחה, בין אם בפסק דין חיובי ובין אם בהסדר פשרה (ולעיתים במסגרת הליכי הסתלקות), התובע הייצוגי זוכה לגמול מיוחד העולה על פי רוב עשרות מונים על נזקו הממשי. הגמול נפסק כפיצוי על הסיכון שנוטל מי שמביא מקרה לפתחו של בית המשפט ועל העלויות שנשא בהן, וכן כתמריץ להביא בפני בית המשפט תובענות המסייעות לתקן עוולות ולפצות את הציבור שכבר נפגע מהן.

ובכל זאת, זהירות נדרשת

לא הכל ורוד.

בכל הליך של הגשת תביעה נוטל התובע סיכון כספי מסוים, וגם כאן. ראשית, גם ללא עלויות הייצוג, יש עלויות נללוות להגשת תביעה. לדוגמה, אגרות פתיחת תיק, חוות דעת מומחים, שליחויות והדפסות. שנית, תמיד קיים סיכון שהבקשה לאישור התביעה כתובענה ייצוגית תידחה או שהתובענה עצמה תידחה בסופו של יום. במקרים אלה עלול התובע המייצג לשלם אגרות וכן הוצאות משפט.

למשרדנו מומחיות וניסיון רב בניהול תביעות ייצוגיות

למשרדנו מומחיות רבה בתחום התביעות הייצוגיות הן "בהגנה" והן "בהתקפה". 

צברנו ניסיון ארוך שנים בניהול ובליווי של הליכי אישור תביעות ייצוגיות נגד כמה מהגופים הגדולים והחזקים במשק הישראלי (והעולמי) שעוולו נגד הציבור. בין השאר, ניהלנו, ועודנו מנהלים, עשרות רבות של הליכים ייצוגיים נגד – למשל – בזק בינלאומי, הוט, סלקום, מיקרוסופט העולמית, דואר ישראל, חוגלה, רשות שמורות הטבע והגנים הלאומיים, רמי לוי, כביש שש, רשתות הקולנוע הגדולות בארץ ואחרים. במסגרת זו הביא משרדנו להחזר של מאות מיליוני ש"ח ולשינוי פרקטיקות מעוולות ולתועלת רבה לציבור. למידע נוסף ולכתבות בתקשורת על פועלנו ניתן לקרוא כאן

גם בהגנה על משיבות בבקשות לאישור ובפניות מקדימות יש למשרדנו הצלחות משמעותיות. לקריאה נוספת – קראו כאן

תומר אפלדורף

עו"ד תומר אפלדורף – מייסד אפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים – מתמחה בניהול הליכי תביעות ייצוגיות ועם רקורד מרשים בניהול תיקים מורכבים של תביעות ייצוגיות מול חברות מובילות בשוק הישראלי.

נשמח לענות על כל שאלה ולהעניק לך שירות בתחום התביעות הייצוגיות. אפשר ליצור אתנו קשר במספר 03-6910042 או בדוא"ל: tomer@anc-law.co.il

מעוניינים בפרטים לגבי

תביעות ייצוגיות?

אולי גם יעניין אותך

לקוחות ממליצים

לתאום פגישת יעוץ והיכרות:

דילוג לתוכן