עיצוב שיער זכאי להגנת זכויות יוצרים?

ביום 31.5.13 ניתן פסק דינו של בית משפט השלום ברמלה בת"א 50871-11-11 הר ואח' נ' שישי בעיר בע"מ מפי כבוד השופט זכריה ימיני. אותו עניין נסוב סביב השאלה אם רשת המקומונים הפרה את זכויות היוצרים ביצירת צילום שנלקחה מדף הפייסבוק של מושא הצילום ובעיצובי השיער.

בית המשפט קבע, כי לא הופרו זכויות היוצרים ביצירת הצילום משום שמדובר ביצירה בנאלית ולא ביצירה מיוחדת, ואין מדובר בצלמת מקצועית. כמו כן, גם לו היה מדובר ביצירה מוגנת, משהתובע לא ציין קרדיט, בית המשפט סבור שאין פגיעה בזכות היוצרים או בזכותה המוסרית.

לעניין עיצובי השיער, קבע בית המשפט כי מדובר ביצירות אומנות הראויות להגנה וכי, בין היתר, לא ניתן לראות בהעלאת יצירות הצילום של עיצובי השיער לפייסבוק כהסכמה לעשות בהן שימוש מסחרי.

לאור מכלול השיקולים בקביעת סכום פיצוי ללא הוכחת נזק, קבע בית המשפט הנכבד כי פיצוי בסך 7,500 ש"ח הוא סביר בנסיבות העניין וכן שכר טרחת עו"ד בסך 2,000 ש"ח והוצאות אגרה לפי חישוב של 7,500 ש"ח.

לקריאת פסק הדין במלואו – ת"א 50871-11-11 הר ואח' נ' שישי בעיר בע"מ

 

הערת המחבר

על פניו נראה, כי פסק הדין שגוי, לפחות בדרך הילוכו. נראה כי הטענות שהעלה בית המשפט לגבי עיצוב השיער, טוב היו אם היו מועלות לעניין יצירת הצילום עצמה, שכן יצירת צילום, גם אם "באנלית", כל עוד היא מקורית (במובן original) זכאית למלוא זכויות היוצרים, וראו לדוגמא האמור בעניין ויסהוף. גם הקביעה כי עיצוב שיער הינו יצירה אומנותית מצריכה הסבר וביאור, שכן אינה טריוויאלית.

אנו מתמחים בדיני זכויות יוצרים וקניין רוחני, ליווי חברות ותובענות ייצוגיות. לייעוץ משפטי פרטני אתם מוזמנים ליצור עימנו קשר בטלפון 03-6910042 או בדוא"ל office@anc-law.co.il.

(C) כל הזכויות שמורות לאפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים. אין לעשות שימוש כלשהו בסיכום ואין לראות בו ייעוץ משפטי מכל מין וסוג. השימוש ב-RSS נועד לנוחות קריאה עבור גולשי האתר https://anc-law.co.il בלבד ואין לראות בו משום ויתור או הרשאה לעשיית שימוש במי מן הזכויות של אפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים. 

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן