האם הופרו זכויות היוצרים בשיר "לשנה טובה"?

בשני ביוני 2013 ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב, מפי כבוד השופט הבכיר יהודה פרגו, בת"א 35665-01-10 שתיל ואח' נ' מדינת ישראל – משרד החינוך, הטלוויזיה החינוכית הישראלית ואח'. אותו עניין נסוב סביב השאלה אם הנתבעות הפרו את זכויותיו של המנוח יואל אליעזר שתיל ז"ל אשר נטען כי כתב והלחין את השיר "לשנה טובה" ואשר פורסם בתוכנית פרפר נחמד – חגי תשרי.

וכך נקבע על ידי בית המשפט:

1. מה חלקו של המנוח בשיר "לשנה טובה"?

לא הוכח כי המנוח כתב את מילות השיר אלא הלחין אותם בלבד.

2. האם הופרו זכויות היוצרים של המנוח?

הן על פי חוק זכויות יוצרים התשס"ח 2007 והן על פי פקודת זכויות יוצרים 1924, לחן השיר, פרי יצירתו של המלחין המנוח שתיל ז"ל, הינה זכות יוצר ברת הגנה.

בית המשפט לא קיבל את טענת הנתבעת, הטלוויזיה החינוכית, כי הזכויות בשיר נתונות למעבידו דאז של המנוח, משרד החינוך. אמנם על פי עדות הבת התובעת הגב' מלכה כ"ץ, המנוח שתיל ז"ל הלחין את השיר במהלך עבודתו במשרד החינוך כדי להיעזר בו בהוראת תלמידיו (עמ' 4), אולם, במקרה הנדון, לא שוכנעתי כי השיר הפך לנחלת משרד החינוך, בוודאי כאשר זהותו של כותב המילים אינה ידועה.

בנוסף, מקובל על בית המשפט הטענה כי הטלוויזיה החינוכית שילמה ומשלמת תמלוגים לאקו"ם בגין זכויות היוצרים של מלחינים ומחברים, נוכח המצג כי אקו"ם בעלת זכויות יוצרים בשיר זה וזכאית לקבל את התמלוגים עבור היוצרים.

יש להצטער על כך שמשפחת/יורשי המנוח שתיל ז"ל לא פנו לאקו"ם על מנת לברר פרטים הקשורים לזכויותיו של המנוח, לרבות על תמלוגים אותם קיבל המנוח שתיל ז"ל מאקו"ם בגין השימוש שנעשה בשיר, ככל שהתקבלו תמלוגים כאלה, ואם עדיין עומדים לזכות היורשים תמלוגים כלשהם אותם מחזיקה אקו"ם, בוודאי לאחר שנודעו להם העובדות והפרטים הרלוונטיים במשפט.

לפיכך, התביעה נדחית.

3. טענות הסף: התיישנות, שיהוי, השתק ומניעות

התיישנות: זכות התביעה לא התיישנה שכן זכות יוצרים תהא למשך חייו של היוצר ולמשך שבעים שנה לאחר מותו.

שיהוי ומניעות: במקרה הנדון יש להחיל את כללי השיהוי ההשתק והמניעות. במשך שנים נעשה שימוש ביצירה. אקו"ם קיבלב תמלוגים בעבור כך ומעולם לא טענה שאינה זכאית לקבלם עבור המנוח. לאורך כל השנים היו המנוח שתיל ז"ל ומשפחתו מודעים היטב לשידור התוכנית ומכירת הקלטות, נהנו ושמחו מאוד על כך שבדרך זו הפך השיר לנחלת הכלל, בקלטת בה נוטלים חלק מיטב אמני ישראל.

קרי, המנוח שתיל ז"ל ובני משפחתו/יורשיו יבדל"א, יצרו בהתנהגותם והתנהלותם כלפי כולי עלמא, בוודאי כלפי הנתבעות, מצג עובדתי ברור, אשר נתמך במסמכים שפורטו לעיל, על פיו זכויות היוצרים של השיר, בוודאי לצורך הפרסום ותשלום התמלוגים הנם בידי אקו"ם, וכי את התמלוגים יש לשלם לאקו"ם במסגרת "הסכם השמיכה", כפי שגם נעשה בפועל לאורך כל השנים.

התובעים – יורשי המנוח שתיל ז"ל – לא פנו עד היום לאקו"ם לברר עובדות אלו או לבדוק את גורל התמלוגים/הכספים אשר הועברו לאקו"ם. האם המנוח שתיל ז"ל בחייו, קיבל תמלוגים אלו? האם קיימים עדיין בידי אקו"ם תמלוגים/כספים להם זכאים היורשים? התובעים היו צריכים לעשות כן ולא הנתבעות, בוודאי לאחר שנודעו להם עובדות אלו.

 יתירה מכך, גם אם הייתה טעות כלשהי במצג שהוצג בפני הטלוויזיה החינוכית, כי זכויות היוצרים, לעניין זה, הן של אקו"ם ; וגם אם הייתה קיימת למנוח שתיל ז"ל בחייו וליורשיו יבדל"א זכות תביעה כלשהי, למרות שהנתבעות העבירו לאורך כל השנים את התמלוגים עבור השימוש בשיר לאקו"ם; המסקנה המתבקשת מהתנהלות והתנהגות המנוח שתיל ז"ל ויורשיו יבדל"א הינה, כי הם ויתורו ומחלו על זכותם לקבל תמלוגים כלשהם.

התביעה נדחית. בנסיבות התיק הוחלט שלא לעשות צו להוצאות. 

לקריאה נוספת – ת"א 35665-01-10 שתיל ואח' נ' מדינת ישראל – משרד החינוך, הטלוויזיה החינוכית הישראלית ואח'.

אנו מתמחים בדיני זכויות יוצרים וקניין רוחני, ליווי חברות ותובענות ייצוגיות. לייעוץ משפטי פרטני אתם מוזמנים ליצור עימנו קשר בטלפון 03-6910042 או בדוא"ל office@anc-law.co.il.

(C) כל הזכויות שמורות לאפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים. אין לעשות שימוש כלשהו בסיכום ואין לראות בו ייעוץ משפטי מכל מין וסוג. השימוש ב-RSS נועד לנוחות קריאה עבור גולשי האתר https://anc-law.co.il בלבד ואין לראות בו משום ויתור או הרשאה לעשיית שימוש במי מן התכנים ו/או הזכויות של אפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים. 

שתפו את הפוסט:

אולי יעניין אותך גם:

דילוג לתוכן