בעלות בצילום דיוקן

ביום 18.8.2020 ניתן פסק דינו של בית משפט השלום בת"א, מפי כבוד השופט דניאל הורוביץ בתא"מ 23583-04-19 יעקב קלמנוביץ נ' סרץ טק חיפוש ממוקד בע"מ ואח'.

באותו עניין הגיש הצלם יעקב קלמנוביץ תביעה כנגד חברה ומנהלה שמפעילים את מנוע החיפוש "מי זה" באינטרנט בטענה להפרת זכויות יוצרים ביצירת צילום דיוקן של משה זונדר שהוזמנה על ידי הוצאת הספר כתר ו/או מר זולנדר. בנוסף, נטען כי הופרה הזכות המוסרית משלא ניתן קרדיט לצלם על הצילום או בסמוך לו.

מי הבעלים בזכויות היוצרים הכלכליות?

בית המשפט קבע שאין מחלוקת כי יצירת הצילום זכאית להגנת זכויות יוצרים. ואולם, הצלם אינו הבעלים בזכויות היוצרים הכלכליות (החומריות) ביצירה.

סעיף 35 לחוק זכות יוצרים קובע כך:

"ביצירה שהיא דיוקן או צילום של אירוע משפחתי או של אירוע פרטי אחר, שנוצרה לפי הזמנה, הבעלים הראשון של זכות היוצרים בה הוא המזמין, אלא אם כן הוסכם אחרת."

ביצירה שהיא דיוקן, יוצר החוק חזקה כי היוצר והמזמין התכוונו שהזכויות בדיוקן יהיו בידי המזמין. החזקה ניתנת לסתירה, והיא תיסתר עת הוכח שהיוצר והמזמין הסכימו ביניהם אחרת. התובע לא סתר את החזקה שקובע החוק, ולא הוכיח כי הוסכם אחרת. התובע נמנע מלהביא עדי מפתח רלבנטיים, שיכלו לשפוך אור אם הוסכם אחרת, אם לאו. הלכה היא, שאי-הבאתו של עד רלוונטי מעוררת את החשד כי יש דברים בגו וכי בעל הדין, שנמנע מהבאתו, חושש מעדותו ומחשיפתו לחקירה שכנגד. אי-הבאת עד כזה יוצרת הנחה לרעת הצד שאמור היה להזמינו, לפיה עדותו הייתה עלולה לחזק את עמדת הצד שכנגד.

על כן, ובהתאם לחזקה, הבעלות ביצירה שייכת למזמין ולא לצלם.

הזכות המוסרית

עפ"י הפסיקה הרווחת, הפרת זכות מוסרית בלבד, ללא זכות יוצרים, אינה מזכה בהכרח את היוצר בפיצוי, ואף במקרים בהם נקבע פיצוי על הפרת זכות מוסרית (גרידא) הרי שהפיצוי הועמד על מאות, ועד אלפי שקלים בודדים בלבד, שאינם פרופורציונליים כלל לסכום הפיצוי לו עותר התובע.

בענייננו, הנתבעים לא עשו פעולה ביצירה. מדובר בהצגת יצירה כתוצאה של מנוע החיפוש, בהתאם להסבר מפורט על אופן פעולת האתר בכתב ההגנה – בהתאם ל"מבחן השרת". על כן הנתבעים לא הפרו את הזכות המוסרית של התובע בצילום.

התביעה נדחתה. התובע חויב לשלם לנתבעים הוצאות משפט בסך של 6,500 ש"ח.

(C) כל זכויות היוצרים שמורות לאפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים.

הסיכום אינו ממצה ואין להסתמך עליו או לעשות בו כל שימוש או לראות בו ייעוץ משפטי מכל מין וסוג.

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן