הפרת זכויות יוצרים בספרי מט"ח

ביום 26.7.2020 ניתן פסק דינו של בית משפט המחוזי בחיפה, מפי כבוד השופטת ריבי למלשטריך-לטר בת"א 14791-05-19 המרכז לטכנולוגיה חינוכית מט"ח נ' מוחמד דאפר ג'בארין העוסק בטענה של הפרת זכויות יוצרים ב- 37 ספרי לימוד שונים בשפה הערבית.

העובדות שביסוד תביעת זכויות היוצרים

התובעת, המרכז לטכנולוגיה חינוכית, היא מוסד ללא כוונת רווח הפועלת בתחום החינוך בישראל. במסגרת פעילותה  מפתחת מט"ח ומוציאה לאור ספרים ייעודים לתלמידים בשפה הערבית, ומתרגמת לשפה הערבית את ספריה היוצאים לאור במקור בעברית. מט"ח הינה בעלת זכויות היוצרים בספרים מושא התביעה. לטענתה, הנתבע הפר את זכויות היוצרים שלה ב- 37 ספרי לימוד שונים בשפה הערבית.

בחנות הנתבע, לפי האמור בכתב ההגנה, קיים מלאי של אלפי ספרים מכותרים שונים, כולם  לטענתו ספרים מקוריים. בחיפוש שבוצע על ידי נציגי המשטרה, בליווי נציגי חברת "ווין קניין רוחני בע"מ" נתגלתה כמות גדולה של כותרים מזויפים המוצאים לאור על ידי מט"ח –  504 עותקים מזויפים של 37 כותרים שונים, וכן מאות עותקים מזויפים של כותרים המוצאים לאור על ידי מו"לים אחרים.

הנתבע לא הגיש תצהיר עדות ראשית מטעמו, לא הגיש חוות דעת נגדית לחוות הדעת שהגישה מט"ח, ואף בחר שלא להתייצב לדיון ההוכחות.

הכרעת בית המשפט

למט"ח זכויות יוצרים בספרים. הדברים כתובים בגוף הספר, ובהתאם לס' 64 לחוק זכות יוצרים, אם מופיע על היצירה בדרך המקובלת שמו של אדם כיוצר היצירה, חזקה היא שאותו אדם הוא יוצר היצירה. מנהל ההוצאה לאור לא נשאל ולו שאלה אחת בענין זה בחקירתו הנגדית, והנתבע, אשר לא הגיש תצהיר עדות ראשית מטעמו, לא סתר בכל ראיה שהיא את נושא הבעלות על זכות היוצרים.

הספרים המזויפים היו מאוחסנים בחנות הנתבע. הנתבע לא הגיש תצהיר עדות ראשית ובכלל זה לא התכחש כי הספרים היו מצויים בחנותו. מכאן שהנסיבות מלמדות על מכירה של ספרים מזויפים על ידי הנתבע. עוד נקבע כי 504 עותקים מזויפים אינה כמות קטנה כלל ועיקר. משהחיפוש בחנות הנתבע בוצע ביום אקראי, בודד, ברור שאין הדבר מלמד על הכמות הכללית שהייתה מצויה בחנותו של הנתבע ונמכרה עד לאותו המועד. 

בהתאם לס' 48(1) לחוק זכות יוצרים די בהעמדת הספרים למכירה כדי להוות הפרה. לנתבע טענות רבות, אולם לא הגיש תצהיר, ולא הביא אסמכתאות למי מן הטענות.

הפיצוי הראוי

התביעה הוגשה על סכום של 555,000 ₪. מט"ח דרשה פיצוי בשל כל אחת מההפרות כאשר ההתייחסות היא ל-37 הפרות, כמספר הכותרים שהופרו, בסך של 15,000 ₪ בעבור כל כותר. על אף שבוצעה כאן למעשה מסכת של רכישת ספרים והצעתם למכירה, מדובר במספר הפרות של זכויות שונות, כמספר הכותרים שזכות היוצרים בהם הופרה. כאשר מופרות זכויות יוצרים של מספר יצירות נפרדות במקביל, לא יהא זה נכון לראות בכך "מסכת אחת של מעשים" שכן לכל יצירה יש קיום וערך כלכלי עצמאי.

מדובר ב- 37 כותרים שונים. כל אחד מהספרים נעשה בהשקעה נפרדת של משאבים שונים ומהווה עבודה הראויה להגנה משפטית נפרדת.

בהתייחסות לסכום הפיצוי לקחתי בחשבון כי נתפסה כמות גדולה של ספרים,  וכן ייחסתי משקל לכך שמדובר בתופעה שהפכה להיות מכת מדינה, שכן נושא הפצת ספרים מזויפים שוטף מגזרים שלמים באוכלוסייה. בצד הפיצוי לבעל הזכות יש לוודא גם הרתעתו של המפר ושל מפרים פוטנציאלים אחרים. לפיכך אני מקבלת חלקית את דרישת התובעת, וקובעת סכום של 7,500 ₪ כפיצוי על הפרה של כל אחד מ- 37 הכותרים.

לפיכך, על הנתבע לפצות את התובעת בסכום כולל של 277,500 ש"ח וכן יישא בשכ"ט בא כוח התובעת בסכום של 10,000 ש"ח וכן בעלות האגרה.

(C) כל זכויות היוצרים שמורות לאפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים.

הסיכום אינו ממצה ואין להסתמך עליו או לעשות בו כל שימוש או לראות בו ייעוץ משפטי מכל מין וסוג. לעורכי הדין ממשרדנו ניסיון עשיר ומומחיות מיוחדת בזכויות יוצרים. הינכם מוזמנים לפנות אלינו לייעוץ ראשוני ולהצעת מחיר.

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן