מאזן השיקולים בקביעת סכום הפיצוי ללא הוכחת נזק

ביום 7.2.2012 ניתן פסק דינו של בית משפט השלום בחיפה, מפי סגן הנשיא, כבוד השופט שלמה לבנוני, בת"א 9916-10-10 זיו נ' בניון ואח'. אותו עניין נסוב סביב השאלה מה גובה הפיצוי הראוי בגין הפרת זכויות יוצרים בנסיבות שיפורטו להלן.

1. רקע

התובע, אורן זיו צלם עיתונות, הגיש תביעה כספית בסך של 120,000 ש"ח כנגד הזמר עמיר בניון ותנועת החוץ-פרלמנטרית "אם תרצו". 100,000 ש"ח בגין הפרת זכויות יוצרים ו-20,000 ש"ח בגין עגמת נפש. מכתב התביעה עולה, כי תמונה של התובע צורפה לקליפ בו נראה הנתבע מבצע את שירו שברקע מתחלפות תמונות.

תמונת התובע הוצגה במשך 3 שניות מתוך קליפ של ארבע דקות ועשר שניות. הקליפ הועלה לאתר הנתבעת ולחשבון היוטיוב שלה. כמו כן, הקליפ שודר במלואו במסגרת תוכנית החדשות של ערוץ 2 ובאתר מאקו.

2. קביעת בית המשפט

הופרה זכות היוצרים של התובע על ידי איש יחסי הציבור של הנתבעת, המהווה גורם מוסמך שלה בהעדר הודעת צד ג' של הנתבעת אליו. מדובר בשתי הפרות ולא בארבע – יש לראות בהעמדה באתר הנתבעת ובאתר היוטיוב של הנתבעת כהפרה בודדת, וכן יש לראות את הצגת הקליפ בחדשות והעמדתו באתר מאקו כהפרה בודדת נוספת.

3. השיקולים בקביעת הפיצוי הראוי

מחד גיסא, יש לראות בחוק זכות יוצרים העדפת המחוקק את האינטרס הקנייני של בעל הזכויות; הדגשת הפסיקה את הצורך בשמירה על זכויותיו המוסריות של יוצר היצירה, גם מקום שלא השכיל להוכיח את זכותו החומרית, במיוחד מקום שהצילום פורסם בשחור-לבן ולא בצבע, כיצירת המקור; מיהותם של הנתבעים – זמר יוצר ותנועה רבת השפעה אשר מודעים לצורך בשמירה על זכויות יוצרים; מידת התפוצה של שידורי ערוץ 2; ו- השימוש ביצירת התובע לביטוי עמדה אידיאולוגית הפוכה לשלו. מאידך, הנתבעת אינה מתנסה להיתמם מאחורי מסך של אי ידיעה והעדר מודעות; הסרת היצירה המפרה באופן יזום מהקליפ, טרם הפניית התובע אל הנתבעת;היות ההפרה שולית וזניחה ביחס ליצירה החדשה; התנהלותה הציבורית הראויה לשבח של הנתבעת; מטרת היצירה החדשה לצרכים אידיאולוגיים ולא אך למטרות גיוס כספים; ו- הצגת היצירה במשך יומיים בלבד, למרות שמדובר בימים רגישים של ערב יום הזיכרון.

4. הפיצוי הראוי

לאור איזון כל השיקולים לעיל, נקבע על ידי בית המשפט כי על הנתבעת לשלם לתובע סך של 25,000 ש"ח, אגרת תביעה יחסית לסכום הזכייה ו-6,000 ש"ח שכר טרחת עורך דין.

אין להסתמך על האמור ו/או לראות בו כייעוץ משפטי. האמור אינו חף מטעויות והוא משקף את דעתו של הכותב בעת הכתיבה בלבד. מומלץ לעיין בפסק הדין המלא ולא להסתפק בתקציר לעיל. 

אנו מתמחים בדיני זכויות יוצרים וקניין רוחני, ליווי חברות וליטיגציה מסחרית. לייעוץ משפטי פרטני הינכם מוזמנים ליצור עימנו קשר בטלפון 03-6910042 או בדוא"ל לכתובת office@anc-law.co.il. 

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן