על רישיון זכויות יוצרים ללא תמורה כספית ("בחינם")

ביום 31.12.2012 ניתן פסק דינו של בית משפט השלום בראשון לציון, מפי כבוד השופטת מיכל עמית אניסמן בתא"מ 47510-03-11 פי.פי.וי בילינג נ' רותם. אותו עניין נסוב סביב שאלת הפרת זכויות יוצרים בתוכנת מחשב אשר ניתן רישיון שימוש בה "בחינם".

בית המשפט קבע, כי אין מניעה שבעל זכויות יוצרים יסכים להעניק שימוש בזכויות היוצרים שלו בחינם, בכפוף לקבלת הרשאה ובתנאים שיקבע. במקרה דנן, התובעת העניקה רישיון שכזה בכפוף למתן קישור לאתרה עם המילה רדיו ושימוש בקוד ספציפי שניתן לנתבע. כל שימוש שאינו בהתאם לרישיון זה מהווה הפרת זכויות יוצרים של התובעת. השימוש בלא הרשאה הוא המהווה הפרה של זכויות יוצרים.

לעניין גובה הפיצויים, קבע בית המשפט לאחר שקילת השיקולים המפורטים: (א') התוכנה ניתנת בחינם; (ב') לא נגרם נזק ממשי גדול לתובעת; (ג') לא הוכח רווח שצמח לנתבע; (ד') הנתבע פעל להפסקת ההפרה לאחר פניית התובעת אליו; (ה') ההפרה נמשכה כשנתיים; (ו') חוסר תום ליבו של הנתבע; ו- (ז') הצורך בהגנה על זכויות יוצרים בעידן הדיגיטאלי הנתבע חויב לשלם לתובעת סך של 20,000 ש"ח.

אנו מתמחים בדיני זכויות יוצרים וקניין רוחני, ליווי חברות ותובענות ייצוגיות. לייעוץ משפטי פרטני אתם מוזמנים ליצור עימנו קשר בטלפון 03-6910042 או בדוא"ל office@anc-law.co.il.

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן