שימוש בתוכנה בלא רישיון – הפרת זכויות יוצרים

ביום 10.1.2013 ניתן פסק דינו של בית משפו המחוזי בתל אביב, מפיו של כבוד השופט יהודה פרגו בת"א 2301/08 וויזקום תקשורת נ' הרשקוביץ.

אותו עניין נסוב סביב השאלה האם השימוש שעשה הנתבע בתוכנות תמיכה לציוד טלפוני מפר זכויות יוצרים של התובעת. וכך קבע בית המשפט:

1. התוכנות מוגנות בזכויות יוצרים. אין מדובר ב"רעיון" בלבד אלא בפרי פיתוח של רעיון אשר התגבש ושודרג במהלך השנים לתוכנות. על כן, זכאות התוכנות להגנת זכויות יוצרים מפי העושים שימוש בתוכנות מבלי שקיבלו לכך היתר מהבעלים או מהמחזיקים ברשות בתוכנות אלו.

2. בזמן הרלוונטי לתביעה התובעת הייתה הבעלים בזכויות היוצרים בתוכנות. אמנם סעיף 5(2) לחוק זכות יוצרים 1911 וסעיף 27 לחוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007 קובעים שהסבה של זכויות יוצרים טעונה מסמך בכתב, אך מדובר בדרישה ראייתית בלבד. הענקת הזכויות הוכחה בדרך ראייתית אחרת: העובדים לא פוטרו ממעבר מחברה לחברה, דו"ח רשם החברות (הערת המחבר – מדו"ח רשם החברות עולה כי מדובר באותו חברה עצמה שאך שינתה את שמה, ולא יותר) וכיוצ"ב.

3. השימוש שעשה הנתבע אינו יכול להיחשב כשימוש הוגן ואין בפועלה של התובעת כהגבל עסקי. השימוש שעשה הנתבע היה למטרות מסחריות ואילו התובעת אפשרה שימוש ביצירות (התוכנות) בכפוף לקבלת רישיון ולתשלום.

4. הסעדים: צו מניעה הוא סעד צופה פני עתיד. מכיוון שמפברואר 2012 התובעת אינה עוד בעלת הזכויות הבתוכנות ואין להעניק לה סעד זה, אשר הזכות לקבלו הוא רק לבעל זכויות היוצרים. לעניין הפיצוי הסטטוטרי – לאחר שקילת מכלול השיקולים (משך ההפרה, סוגה, דרך ההפרה וכו') נספק סכום כולל בסך של 100,000 ש"ח. מתן חשבונות הינו סעד חלופי לפיצויים ללא הוכחת נזק ולפיך אינם נדרשים בתביעה זו.

בנוסף, הנתבע חויב בתשלום הוצאות עו"ד בסך של 25,000 ש"ח.

אנו מתמחים בדיני זכויות יוצרים וקניין רוחני, ליווי חברות ותובענות ייצוגיות. לייעוץ משפטי פרטני אתם מוזמנים ליצור עימנו קשר בטלפון 03-6910042 או בדוא"ל office@anc-law.co.il.

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן