מי בעל זכויות היוצרים בצילומים, העיתון או הצלם?

ב-13 בינואר 2013 ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים, מפי כבוד השופט רפאל יעקובי בת"א 14706-01-11 ג'רוזלם פוסט בע"מ נ' ירוזולימסקי. אותו עניין נסוב סביב שאלת הבעלים בצילומים (יצירות צילום) שצילם הנתבע במסגרת עבודתו בתובעת.

בהסכם העבודה בין הנתבע לתובעת נקבע כך: "מוסכם וברור שכל הצילומים שיבוצעו על-ידי העובד הינם רכוש החברה כאשר התשלילים (נגטיב) יישארו רכוש העובד" וכי "בתקופת עבודתו בחברה, יהיה העובד רשאי לעסוק בעבודה נוספת, בתנאי שעבודה זו לא מהווה ניגוד אינטרסים עם תפקידו בחברה".

על פי הוראת סעיף 5 לחוק זכות יוצרים, 1911 התובעת היא הבעלים הראשון בזכויות היוצרים בצילומים שצילם הנתבע והנתבע בעל זכויות היוצרים בתשלילים, ולכן קיימות בעלויות מקבילות ומפוצלות כך שהתובעת הבעלים של הצילומים הקשיחים והנתבע הוא הבעלים של התשלילים. סירובו של הנתבע למסור העתק קשיח של הצילומים מהווה הפרת זכויות התובעת לרבות זכויות היוצרים שלה.

עם זאת, יש להסתכל על המכלול כמסכת מעשים אחת, אשר לא הסבה נזק לתובעת ולא צמח ממנה רווח לנתבע ולכן בית המשפט העמיד את סכום הפיצוי על הרף הנמוך – 10,000 ש"ח בלבד.

הערת המחבר:

על פניו נראה כי שגה בית המשפט הנכבד בשתי נקודות עיקריות:

האחת, כי לתובעת זכויות יוצרים ביצירות הצילום. לפי המתואר ועל פי כללי הפרשנות, לרבות האמור בסעיף 21 לחוק זכות יוצרים, 1911, נראה כי הוסכם על הצדדים במעמד כריתת ההסכם כי זכויות היוצרים ביצירות הצילום תהיינה שייכות לצלם ולא לעיתון, וכי העיתון מקבל רק רישיון לעשות שימוש ביצירות אלה. הפרת הזכויות המתוארת בפסק הדין, כך לטעמי, הינן במישור החוזי בלבד ולא מתחום דיני זכויות היוצרים.

השניה, היא שבית המשפט קובע שיש להתייחס לכלל ההפרות כעל מסכת מעשים אחת, וזאת בהתאם לחוק החדש. אני סבור שעל בית המשפט הנכבד היה לנמק החלטתו זו, שכן מכיוון שעסקינן בהפרות שככל הנראה רובן מצויות דווקא בגדר החוק הישן. החלת דוקטרינה של "מסכת מעשים אחת" על הדין הישן מצריכה הסבר והנמקה מבוססת לבהעדר חקיקה מתאימה. בהעדר הנמקה, נראה לי כי בית המשפט החיל סעיף שאינו תקף על הצדדים.

מבחינה ריאליסטית – ולאור הערתו של כבוד השופט כי ישנן מספר תביעות בין הצדדים, יתכן ופסק דין זה בו יוצאים שני הצדדים מופסדים (שכן עלויות שכר טרחת עורכי דינם גבוהים בהרבה מהסכום שנפסק בסופו של יום) הינו איתות לצדדים "לחתוך הפסדים" ולסיים את כלל המחלוקות מחוץ לכתלי בית המשפט.

אנו מתמחים בדיני זכויות יוצרים וקניין רוחני, ליווי חברות ותובענות ייצוגיות. לייעוץ משפטי פרטני אתם מוזמנים ליצור עימנו קשר בטלפון 03-6910042 או בדוא"ל office@anc-law.co.il.