העליון: אין הגנת זכויות יוצרים על יישום רעיון

ביום 20.5.2013 ניתן פסק דינו של בית המשפט העליון, בשבתו כערכאת ערעור, מפי כבוד השופט סולברג ובהסכמת המשנה לנשיא השופטת נאור והשופט ג'ובראן בע"א 2682/11 עיריית פתח תקוה נ' זיסו. אותו עניין נסוב סביב השאלה האם עיריית פתח תקווה יישמה רעיון של המשיב לאיתור כלבים באמצעות בדיקת DNA או שמא העתיקה את ביטויו של הרעיון תוך הפרת זכויות יוצרים.

1. הרקע לערעור

מדובר על ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי מרכז מפי כבוד השופטת שטמר בה"פ 1052-10-08 במסגרתו נתקבלה עתירתו של מר הרי זיסו לסעד הצהרתי שהוא בעל הרעיון לאיתור כלבים שבעליהם השאירו גלליהם ברשות הרבים באמצעות בדיקת DNA.

עוד נקבע בפסק הדין, כי הגם שלא חלה זכות יוצרים ברעיון, הרי שעל דרך ביטויו חלות זכויות יוצרים. בית המשפט המחוזי קבע שרעיון מקורי והוא קובע במצגת ועל כן יש לראותו כיצירה ספרותית מוגנת. לפיכך, עיריית פתח תקווה הפרה את זכויות היוצרים של מר זיסו שכן העירייה מודה שהחליטה לבצע את הפרוייקט נשוא הרעיון ללא הסתייעות במר זיסו.

2. זכויות יוצרים – הבסיס

זכות יוצרים אינה חלה על רעיון, תהליך או שיטת ביצועו אלא על אופן ביטויו או על 'לבושו', קרי ההגנה מוענקת אך ורק ביחס לצורת הבעתם.

3. פעולות העירייה – העתקה או יישום רעיון?

מהי ה"הפרה" נשוא הערעור אשר מיוחסת לעיריית פתח תקווה? האם מדובר ב"הפרה" הנשענת על הרעיון שביסוד היצירה וביצועו, או שמא מדובר בהפרה שמבוססת על העתקת דרך הביטוי?

בשונה משנקבע בפסק הדין המחוזי, בית המשפט העליון סבור [ובצדק] כי העירייה ישמה את הרעיון שביסוד יצירתו של המשיב והקימה מאגר DNA באמצעות דגימות רוק שקיבלה בהסכמה מבעלי הכלבים. העירייה לא העתיקה את דרך הביטוי שבמסגרתו הובע הרעיון – העירייה לא העתיקה את המצגת או הצעת המחקר של המשיב. משהעירייה יישמה רעיון ולא העתיקה את דרך ביטויו דין הערעור להתקבל.

 4. סוף דבר

הערעור התקבל, פסק דינו של בית המשפט המחוזי בוטל והמשיב חויב בהוצאות המשפט ושכר טרחת עורך דין בסך של 25,000 ש"ח.

 5. הערת המחבר

טוב עשתה העירייה כשערערה על פסק דינו של בית המשפט המחוזי, שכן מדובר היה בפסדק דין מוקשה שלא תואם את הדין והפסיקה בתחום זכויות היוצרים. כאשר אדם בעל רעיון מעוניין ליישמו, תוך שמירה על זכויותיו, עליו לבדוק עם המתמחים בכך אם ניתן להגן על הרעיון (אמצאה) בפטנט או באמצעות דיני סודות המסחר.

לקריאת הערעור במלואו – ע"א 2682/11 עיריית פתח תקוה נ' זיסו

 

*** עדכון מיום 11.12.13 – ראו גם ה"מ (מחוזי י-ם) 34498-06-12 זיסו נ' עיריית ירושלים

אנו מתמחים בדיני זכויות יוצרים ובקביעת אסטרטגיה להגנה על זכויות יוצרים. לייעוץ משפטי פרטני אתם מוזמנים ליצור עימנו קשר בטלפון 03-6910042 או בדוא"ל office@anc-law.co.il.

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן