זכויות יוצרים שייכות לצלם ולא למצולם

ביום 17.6.2015 ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי מרכז בלוד, מפי כבוד השופט אורן שוורץ, בת"א 45063-12-12 ערג'י נ' עוזרי ואח'. פסק הדין נסוב סביב בקשה לסילוק על הסף את העילה הקשורה לזכויות יוצרים, ולהעברת הדיון בעילות האחרות לבית המשפט השלום. זאת משום שלטענת הנתבעים לתובע – מושא צילום – אין זכות יוצרים בצילום עצמו.

1. הרקע

התביעה נסובה סביב תצלום שצילם הנתבע 1, מר ציון עוזרי. בתצלום, שצולם בשנת 1982, מופיע התובע עת היה ילד, כשהוא יושב על הקרקע ולומד תורה למרגלות סבו. על פי כתב התביעה, התצלום מתעד אירוע של "שישי ותרג'ום", היינו קריאה של שבת בבית הכנסת. מר עוזרי הכתיר את התצלום הדוקומנטרי בשם: "יחפים".

במסגרת התביעה טען התובע כי זכות היוצרים בתצלום הינן שלו בלבד. מכאן שהשימוש שעושה מר עוזרי בתצלום הינו שימוש שמפר את זכות היוצרים של התובע. עוד נטען בתביעה, כי משהכתיר מר עוזרי את התצלום בכותרת "יחפים", פגע בשמו הטוב של התובע. הצגת התצלום על ידי הנתבעים האחרים, גרמה לתובע פגיעה נוספת בשמו הטוב.

לטענת הנתבעים לבית משפט זה אין סמכות עניינית לדון בתביעה. הואיל וטענות התובע המבוססות על פגיעה בזכות  יוצרים, אינן מקימות עילה, הרי שדין התביעה להימחק על הסף או להיות מועברת אל בית משפט השלום, לו הסמכות העניינית לדון בתביעה.

2. הבעלים הראשון של זכות יוצרים

היוצר של יצירה הוא הבעלים הראשון שלה, כך קבוע בחוק זכות יוצרים. בפסיקה נקבע, לא אחת, כי זכות יוצרים בתמונה אינה שייכת לדמות המצולמת. גם כאשר ידוען מצולם, יש להבחין היטב בין הזכויות בצילום – השייכות לצלם, לבין הזכות לפרסום – המגנה על דמותו של הידוען.

התובע אינו ידוען. התובע הוא אדם מהישוב שצולם בילדותו על ידי מר עוזרי, ולא בהזמנתו.

בנסיבות המתוארות בכתב התביעה, על יסוד הוראות חוק זכות יוצרים וההלכה הפסוקה אין לתובע, בעל הדמות שצולמה, זכות יוצרים ברת הגנה בתצלום. מכאן, שאף אם יוכיח התובע את מלוא תביעתו, לא יזכה בסעד ההצהרתי המבוקש בה – הצהרה כי התובע הוא בעל זכות היוצרים בתצלום. ממילא לא יכול לזכות בסעד כספי או אחר מכוח חוק זכות יוצרים. משכך, דין עילת התביעה מכוח חוק זכות יוצרים – להידחות על הסף.

3. סוף דבר

מכיוון שקיימות עילות תביעה נוספות, שאינן מגיעות כדי סמכותו של בית המשפט המחוזי – בית המשפט הורה על העברת ניהול ההליך לבית משפט השלום. התובע חויב בסך של 3,000 ש"ח לכל אחד מחמשת הצדדים המיוצגים.

 

(C) כל זכויות היוצרים שמורות לאפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים.

הסיכום אינו ממצה ואין להסתמך עליו או לעשות בו כל שימוש או לראות בו ייעוץ משפטי מכל מין וסוג. שימוש ב-RSS נועד לנוחות קריאה עבור גולשי האתר בלבד ואין לראות בו משום ויתור או הרשאה לעשיית שימוש במי מן התכנים ו/או הזכויות של אפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים ללא קבלת אישור מפורש מראש ובכתב.

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן