זכויות יוצרים במפה

ביום 2.12.2015 ניתן פסק דינו של בית משפט השלום בתל אביב, מפי כבוד השופטת רונית פינצ'וק-אלט בת"א 42711-01-13  סופר – מיפוי בע"מ נ' גבאי. אותו עניין עוסק בטענה להפרת זכויות יוצרים במפה.

התובעים עוסקים ביצירת והפקת מפות ובכלל זה מפת "ישראל – מפות נחלים". הנתבע עשה שימוש במפה בסרטון מסחרי שהפיק. הנתבע הוא עוסק פטור בעל מחזור מכירות נמוך של כ-10,000 ש"ח בשנה.

הסרטון הוא באורך של כדקה והמפה מופיעה בו כ-10 שניות. התובעת לא הביאה אסמכתא כלשהי לסכומים שבהם היא נוהגת להתיר את השימוש במפה. במסגרת חומר הראיות שהגישה הציגה התובעת פניות מגורמים שונים להשתמש בחומרים שלה לצרכי הוראה, ובכל אותם מקרים תשובתה הייתה שהיא מתירה את השימוש וכל שנדרש היה מתן "קרדיט" לתובעת. לפיכך לא הובאו ע"י התובעת אסמכתאות על שווי השימוש שניתן להסתייע בו לקביעת הפיצוי. לצורך קביעת שיעור הפיצוי יש לקחת בחשבון כי המפה הופיעה מספר שניות מועט במסגרת הסרטון; שהמטרה שבהצגת המפה לא הייתה קשורה באופן כלשהו לתוכנה המרכזי של המפה, היינו לנחלים המצוינים בה, אלא בהצבעה כללית לכיוון דרום הארץ – אילת; המפה הופיעה לשניות מעטות ואז הופיעה כשהיא מכוסה חלקית על ידי הכותרות של הסרטון וגם אותו חלק ממנה שנראה לעין היה מטושטש; כי המפה הוסרה באופן מיידי מאתר האינטרנט לאחר דרישה מאת התובעת, וגם קודם לכן הייתה באתר כ- 10 ימים בלבד. כן יש לקחת בחשבון כי השימוש שעשה הנתבע במפה לא גרע מערכה או מיכולתה של התובעת להשיא ממנה רווחים, וכן כי הגם שהסרטון הופיע באינטרנט, ככל הנראה מספר הצפיות בו לא היה רב (וגם אלה התרכזו בנתונים אחרים שבסרטון ולא בתוכן המפה), וכן מהעובדה שהנתבע "התעשר" באופן מצומצם ביותר מהסרטון בכלל.

על כן, כך קבע בית המשפט, הפיצוי בגין הפרת הזכות הכלכלית והזכות המוסרית, ביחד, הוא 750 ש"ח (ובהמשך פסק הדין נרשם 800 ש"ח, ולא ברור מה מהם הוא הסכום שנפסק).

לעיון בפסק הדין המלא – ת"א 42711-01-13

(C) כל הזכויות שמורות לאפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים.

הסיכום אינו ממצה ואין להסתמך עליו או לעשות בו כל שימוש או לראות בו ייעוץ משפטי מכל מין וסוג. שימוש ב-RSS נועד לנוחות קריאה עבור גולשי האתר בלבד ואין לראות בו משום ויתור או הרשאה לעשיית שימוש במי מן התכנים ו/או הזכויות של אפלדורף ושות', עורכי דין ומגשרים ללא קבלת אישור מפורש מראש ובכתב.

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן