על הקשר בין שידורי היורו לזכויות יוצרים

בשבועות האחרונים עסקים רבים פונים אלינו בשאלה מדוע הם נדרשים לשלם תמלוגים לחברת צ'רלטון בע"מ בגין שידורי משחקי אליפות הכדורגל האירופיים (אליפות היורו) בנפרד מהתשלום אותו הם משלמים לחברת הכבלים או הלוויין. התשובה לכך נעוצה בדיני זכויות היוצרים וברשימה קצרה זו אפרט אותה.

תיעוד וצילום משחקי ספורט זכאים להגנת זכויות יוצרים

בעוד שאירוע ספורט כשלעצמו אינו מושא לזכויות יוצרים, אופן התיעוד, ההפקה והצילום של אותו אירוע בהחלט יכול להיחשב כיצירה הזכאית להגנת זכות יוצרים (וראו לדוגמא את סעיף 12 לפסק הדין בע"א 9183/09 The Football Association Premier League Limited נ' פלוני).

הזכויות הכלכליות בדיני זכויות יוצרים

זכויות היוצרים שיצירה מוגנת זכאית להן, הן למעשה אגד של זכויות משנה המעניקות לבעליהן את היכולת הבלעדית להתיר ביצוען של פעולות מסוימת ביצירה המוגנת, ואשר מחולקות קטגורית לזכויות כלכליות ולזכויות מוסריות.

במאמר זה לא נרחיב על הזכויות השונות, רק נציין את הדרוש לענייננו:

סעיף 11 לחוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007 מפרט את זכויות המשנה הכלכליות הבלעדיות השייכות לבעל זכויות היוצרים ביצירה: זכות העתקה, זכות הפרסום, זכות הביצוע הפומבי, זכות השידור, זכות העמדה לרשות הציבור, הזכות ליצור יצירות נגזרות מן היצירה המקורית וזכות ההשכרה.

זכות הביצוע הפומבי היא הזכות לבצע בפומבי יצירה באמצעות השמעה או הצגה לציבור במישרין או באמצעות מכשיר והיא מפורטת בסעיף 13 לחוק.

רישיון השימוש בשידורי היורו

ככל הידוע לח"מ, צ'רלטון אמנם אינה בעלת זכויות היוצרים בשידורי היורו, אך היא בעלת רישיון בלעדי וייחודי למיצוי הזכויות הכלכליות בשידורים אלה בישראל מטעם בעלת הזכויות. מכח רישיון זה, צ'רלטון מכרה לחברות הכבלים והלווין את זכות השידור של המשחקים לצופים פרטיים – ואת הזכות הזו בלבד.

אין הרישיון מעניק לחברות הכבלים והלווין (וממילא אינו מעניק לצופיהן) את הזכות לבצע בפומבי את משחקי היורו. זו הסיבה מדוע כאשר בית עסק מעוניין להציג לקהל לקוחותיו את שידורי היורו, הוא נדרש לשלם תשלום לחברת הלוויין או הכבלים בעבור השידור עצמו והאפשרות לצפות במשחקי הכדורגל ותשלום נוסף לחברת צ'רלטון עבור הזכות להקרין את השידורים לקהל הלקוחות.

אגב, כך הדבר גם לגבי יצירות מוסיקליות ותוכניות טלוויזיה אחרות. בעל עסק אשר ישמיע לקהל לקוחותיו מוסיקה ממקלט רדיו אשר ברשותו מבלי לשלם תמלוגים לחברת ניהול הזכויות הרלוונטית (בדרך כלל אקו"ם) יפר זכויות יוצרים (פסיקה עניפה בעניין ניתן למצוא כנגד חברת אגד, מספרות וגופים נוספים). אגרת השידור אותו בעל העסק משלם כוחה יפה אך ורק לצרכי קליטת שידורי הרדיו, אך לא עבור ביצוע פומבי של היצירות המשודרות בו.

הפיצוי בגין הפרת זכויות יוצרים

אל לבעל עסק לסבור בטעות שמדובר בדקויות, וכי "העדר ידיעה" תפטור אותו מפיצוי (עונשי). בפסיקה נקבע לא אחת, כי מי שמפר זכויות יוצרים, אינו יכול לצפות לשלם את דמי התמלוגים שהיה משלם אלמלא הפרת הזכות וכי מרכיב חשוב בקביעת הפיצוי הינו הרתעת המפר ומפרים פוטנציאליים אחרים מלהפר זכויות יוצרים בעתיד.

פיצוי זה יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים, ובנסיבות מחמירות למאות אלפי שקלים.

אין לראות באמור לעיל משום חוות דעת משפטית או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. הפרו את זכויות היוצרים שלכם? קיבלתם מכתב התראה מצ'רלטון? למשרדנו ניסיון רב בניהול הליכים בתחום זכויות היוצרים. צרו עימנו קשר ונשמח לסייע.

שתפו את הפוסט:

אולי יעניין אותך גם:

דילוג לתוכן