שימוש ביצירות עובד

ביום 9.3.2017 ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב, מפי כבוד השופטת ד"ר דפנה אבניאלי, בת"א 16509-11-13 נצר נ' סוקוניק ושות' בע"מ. עניינה של התביעה בטענה להפרת זכויות יוצרים בצילומים של דוגמאות של עבודות שביצע התובע בטרם העסקתו בחברה, באתר החברה, גם לאחר סיום עבודתו.

וכך קבע בית המשפט בהחלטתו:

  1. שאלה מרכזית שעלתה היא ביחס לאוטנטיות של הסכם שנחתם בין העובד למעביד ביחס לזכויותיו ביצירותיו. בית המשפט קבע שיש ליתן משקל לעובדה שעד מרכזי לעניין לא זומן על ידי התובע ליתן עדות ועל כן לא הוכח על ידי התובע שההסכם שצורף לתביעה הוא ההסכם עליו חתמו הצדדים.
  2. אולם, עדיין יש לבחון אם הופרו זכויותיו של התובע על פי החוק.
  3. הנתבעת לא חלקה בכתב הגנתה על טענת התובע, לפיה יש לו זכות יוצרים ביצירות בהן עשתה שימוש. טענתה היחידה של הנתבעת בהקשר זה היא כי התובע נתן לה את רשותו המפורשת, לעשות שימוש בתמונות ללא הגבלת זמן, והוא זה שהעלה את אותן תמונות לאתר האינטרנט של החברה.
  4. אין חולק, כי התובע נתן את הסכמתו להעלות את תמונותיו לאתר האינטרנט של החברה, למשך תקופת עבודתו בחברה. טענתו היא, כי מהרגע שחדל לעבוד בחברה ודרש את הסרתן של התמונות – היה על הנתבעת לכבד את דרישתו ולהסיר את התמונות באופן מיידי, דבר שלא נעשה.
  5. במסגרת החקירות התברר שרק יצירה אחת שנוצרה לפני תחילת עבודתו נשארה באתר. יתר העבודות הן יצירות שנעשו במהלך העבודה – וככאלה זכויות היוצרים בהן שייכות למעביד. 
  6. בית המשפט קיבל את טענתו של התובע לפיה נתן
  7. לתובעת אישור לעשות שימוש ביצירותיו הקודמות, שנוצרו לפני תחילת עבודתו בחברה, רק למשך תקופת עבודתו בחברה, ולא מעבר לכך. יחד עם זאת, התובע לא מיהר להעמיד את הנתבעת על טעותה ולא דרש באופן מפורש כי לא יעשה שימוש ביצירות לאחר פיטוריו. בנסיבות האלה סבור בית המשפט שהתובע זכאי לפיצוי רק בגין הפרת זכות היוצרים והזכות המוסרית אך ביחס לתקופה שמיום שליחת מכתב הדרישה להסרת התמונות ועד ליום הסרתן בפועל. 
  8. בית המשפט חייב את הנתבעת בפיצוי כלובאלי בסך 7,500 ש"ח ו-3,000 ש"ח הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד.

לעיון בפסק הדין המלא – ת"א 16509-11-13 נצר נ' סוקוניק ושות' בע"מ

 

(C) כל הזכויות שמורות לאפלדורף ושות’, עורכי דין ומגשרים.

הסיכום אינו ממצה ואין להסתמך עליו או לעשות בו כל שימוש או לראות בו ייעוץ משפטי מכל מין וסוג. שימוש ב-RSS נועד לנוחות קריאה עבור גולשי האתר בלבד ואין לראות בו משום ויתור או הרשאה לעשיית שימוש במי מן התכנים ו/או הזכויות של אפלדורף ושות’, עורכי דין ומגשרים ללא קבלת אישור מפורש מראש ובכתב.

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן