רשתות חברתיות – לא מה שחשבתם

לא הרבה נותנים לכך את הדעת, אך לשימוש היומיומי שלנו ברשתות החברתיות יש משמעויות משפטיות. לקוחות משרדנו מכירים זאת היטב על בשרם: אם זה הלוחם שפתח קבוצה בפייסבוק ונתבע על מיליון וחצי שקלים בגין פרסומים בקבוצה; השכנה שכתבה בוואטס-אפ השכונתי אמירות כנגד שכן אחר וקיבלה מכתב התראה; הצלם שמספר הטלפון שלו פורסם באתרי סקס; ואם אלה האמנים הרבים שאנו מייצגים ששנעשה שימוש לא מורשה ביצירותיהם.

על כך, בקצרה, ברשומה זו. 

רשתות חברתיות – פרטיות 

רשתות חברתיות, ובמיוחד פייסבוק מקנה למשתמש תחושה של פרטיות. העובדה שהוא צופה בתכנים המותאמים לו, ושנוצרו על ידי "חבריו", מקנים תחושה של אינטימיות וחברות. על כן, אין פלא, שרבים משתפים בעמודיהם האישיים או בקבוצות מסוימות פרטים מאוד אינטימיים. או לחלופין, גולשים מרשים לעצמם להתבטא בשפה גסה, לא מכבדת ולא מכובדת.

חשוב לדעת: הפרטיות בעידן הדיגיטאלי היא מדומה. בקלות ניתן לשמור ולהפיץ מידע, גם אם נכתב בצ'אט פרטי או בקבוצה סגורה או סודית של אנשים. בנוסף, בעלי הפלטפורמה, כדוגמת גוגל ופייסבוק, שומרים הכל. גם מידע ש"מחקתם". חשבו פעמיים במה שאתם משתפים את העולם, האח הגדול (וכל החברים) צופים, מאזינים ומתייקים.

2. לשון הרע

בהמשך לאשליית הפרטיות והאינטימיות האמורה, צריך לזכור כי דיני לשון הרע, כמו דינים משפטיים אחרים, חלים על המרחב הקיברנטי. כלומר, משתמשים ברשתות החברתיות המוציאים לשון הרע ו/או דיבה, או אפילו משתפים פוסטים של אחרים, חשופים לתביעה משפטית. מכתבי התראה ותביעות לשון הרע בגין פרסומים בוואטס-אפ, ציוצים בטוויטר או פוסטים בפייסבוק – אינם מחזה נדיר. השתדלו לכתוב בנועם. ואם בנועם אי אפשר (ומתוך ידיעה והבנה שאין פרטיות) השתדלו לכתוב באופן שיהיה ברור לקורא שמדובר בדעתכם ולא בעובדות. ואם מדובר בעובדות – אז שיהיה לכם תיעוד לעובדות… אבל הכלל הבסיסי הוא לא לכתוב תוכן אם הוא עלול לגרום לכם נזק. גם עלויות של מכתב תשובה מעורך דין אינן נמוכות.

3. זכויות יוצרים

משתמשים מפרסמים תכנים של וידאו, מוסיקה, תמונות ועוד ברשתות החברתיות מבלי לשים לב אם השימוש נעשה כדין. מכיוון שרוב המשתמשים הם אנשים פרטיים ועושים זאת בתום לב ושלא למטרות מסחריות – החשיפה המשפטית שלהם קטנה (בעלי זכויות היוצרים בדר"כ אינם נוהגים להגיש תביעות במקרים כאלה). אולם בעלי עסקים צריכים לתת דעתם על התכנים שהם מפרסמים, שכן החשיפה אינה מינורית. השתדלו לפרסם תכנים שיצרתם בעצמכם, תכנים שנרכש רישיון שימוש או תכנים ברישיון CC0, שמתאימים גם לשימושים מסחריים.

4. אחריות בעלי פלטפורמה

יש בעלי העסקים המתחזקים קבוצה, דף עסקי או פורום מקצועי בניהולם. לא הרבה יודעים, אך עם הכח באה האחריות. לפלטפורמות יש כח, והן נותנות במה לאנשים אחרים. אנשים אלה יכולים לכתוב דברי דיבה, להשמיץ או לפרסם דברי תועבה (לעיתים אף באמצעות יוזרים אנונימיים) ואף להציג תכנים המוגנים בזכויות יוצרים. על פי החוק והדין הישראלי – במקרים מסוימים ניתן אף להשית אחריות על בעל הפלטפורמה. בעיקר, עם האדם הנפגע פנה למנהל הקבוצה וביקש את הסרת הפרסומים המעוולים, וזה לא פעל להסרה באופן סביר. אז אם אתם בעלי פלטפורמה, הקדישו זמן ומחשבה לכללי הפלטפורמה, פרסמו אותם ודאגו לאכיפתם. כמו כן, ודאו שאתם אכן מקבלים באמצעי התקשורת הנוחים לכם, הודעות ובקשות מהמשתמשים ואתם מטפלים בהם באופן סביר.

5. דיוור וספאם

כולם רוצים להשיג עוד לקוחות. אחת הדרכים להישאר בתודעה או להתפרסם, זה באמצעות דיוור ישיר. במיוחד קורצת האפשרות לקצור כתובות דוא"ל של אנשים רלוונטיים מרשתות חברתיות כדוגמת לינקד-אין ולשלוח להם פרסום ממוקד. אלא שדיוור ישיר אסור, אם לא נצמדים לכללים הקבועים בחוק, ועלות של דיוור שכזה עלולה להיות גבוהה משמעותית מהרווח הפוטנציאלי הטמון בה. על כן, המעוניינים לעשות שימוש בדיוור ישיר, עיינו ב"חוק הספאם" או התייעצו עם עו"ד בתחום. שגרו דיוור אך ורק למסכימים לכך (או שגרו דיוור המבקש הסכמה לשליחת פרסומות בעתיד). יתכן שהדיוור הישיר אינו האופציה העדיפה לעסק שלכם.

סוף דבר. רשתות חברתיות אינן משחק ילדים. פרסום, שיווק ושיח ברשתות החברתיות צריך להיעשות בשום שכל ובמחשבה תחילה.

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן