העתקת קטעי פירוש הרמב"ן

ביום 7.9.2018 ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים, מפי כבוד סגן הנשיא השופט משה דרורי, בת"א 55503-09-14 כהן נ' עופר ואח'. אותו עניין עסק בשאלת הפרת זכויות יוצרים בספר שנכתב על ידי הנתבע, במסגרתו הועתקו, כך על פי הטענה, מאות קטעים מפירוש הרמב"ן.

  1. יש זכויות יוצרים, בכלל, וזכיות מוסריות, בפרט, ביחס לההדרה של כתבי יד.
  2. הזכות הכלכלית במקראות גדולות הכתר נתונה בידי האוניברסיטה.
  3. כאשר מדובר בפרויקט המחייב עבודה של אנשי צוות רבים, הזכות המוסרית של היצירה היא של מי שעומד בראש הצוות.
  4. על היוצר השני מוטלת חובה להזכיר את יצירתו של היוצר הראשון בהיקף ובמידה הראויים בנסיבות העניין. החובה לאזכר בצורה ברורה הודגמה בפרשת קימרון ויש לבצע את האזכור בסמוך לציטוט. העובדה שאחרים אוזכרו בשמם אך התובע לא – בולטת ומהווה הפרת זכותו המוסרית. גם העובדה שפרופ' מנחם כהן לא הופיע ברשימת החוקרים יש בה כדי לפגוע בזכות. גם אם ניתן הסבר על ידי הנתבעים לכך שאת הרשימה הביבליוגרפית ערך אדם אחר ולא הם, אין בכך כדי לגרוע מאחריותם של הנתבעים 1 ו-2 הכותבים, ושל הנתבעים 3-4 המוציאים לאור.
  5. גם באתר הופרה הזכות, אולם הדבר תוקן לאחר תקופה קצרה ולכן הפיצוי בגין ראש נזק זה יהיה נמוך.
  6. בגין הפרת הזכות המוסרית בספר – 10,000 ש"ח; בגין הפרת הזכות המוסרית באתר – 2,500 ש"ח.
  7. קבלת תביעה באופן חלקי ביותר, לאחר שהנתבעים הועמדו בסיכון של תביעה גבוהה, ובסיכון לא פחות של פגיעה בשמם הטוב, אינו מצדיק פסיקת הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד לא לזוכה החלקי, ולא לנתבעים, שעיקר טענותיהם התקבלו.

(C) כל הזכויות שמורות לאפלדורף ושות’, עורכי דין ומגשרים.

הסיכום אינו ממצה ואין להסתמך עליו או לעשות בו כל שימוש או לראות בו ייעוץ משפטי מכל מין וסוג. שימוש ב-RSS נועד לנוחות קריאה עבור גולשי האתר בלבד ואין לראות בו משום ויתור או הרשאה לעשיית שימוש במי מן התכנים ו/או הזכויות של אפלדורף ושות’, עורכי דין ומגשרים ללא קבלת אישור מפורש מראש ובכתב.

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן