תביעת לשון הרע כחרב פיפיות

תביעת לשון הרע יכולה לשמש כחרב פיפיות (כלי שעלול לפגוע בבעליו).

פעמים רבות, הטוען בכתב תביעה כי אמירה מסוימת כלפיו היא בגדר לשון הרע מאפשר למעשה לצד המתגונן לפשפש במסמכיו ובעברו של התובע כדי להוכיח שמדובר באמירה שהיא בגדר אמת (הגנת אמת דיברתי).

דוגמה מעניינת לכך היא תביעתם של ראש הממשלה לשעבר ביבי נתניהו, אשתו ובנו יאיר נתניהו כנגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. השלושה תבעו את ראש הממשלה לשעבר אולמרט בסך של 837,000 ש"ח בגין מספר פרסומים בהן אמר אולמרט שלתובעים יש מחלת נפש ושיש להוציא להם צו אשפוז. במענה לטענות התובעים, בכתב ההגנה הדגיש אולמרט כי מכיוון שכתב התביעה עוסק בעניינים שבצנעת הפרט, הרי שבכך מוותרים התובעים על פרטיותם בקשר לכך.

אולמרט גורס כי במסגרת הליכי גילוי המסמכים יהיה זכאי לדרוש מסמכים אשר יסייעו לו לטעון כי אכן מדובר התובעים "חולי נפש". כי על התובעים לוותר על הסודיות הרפואית ולגלות מידע ומסמכים בנוגע לבריאותם הנפשית, לטיפול נפש שעברו, תרופות שהם נוטלים, אשפוזים וכיוצ"ב; כן, אולמרט גורס כי על התובעים להעמיד עצמם לבדיקה פסיכיאטרית בפני מומחה שייבחר על ידיו.

עוד נטען כי למיטב ידיעתו של אולמרט הגב' שרה נתניהו עברה טיפולי נפש במוסדרות רפואיים שונים, בישראל ובחו"ל, וגם ממש בסמוך להגשת כתב ההגנה (יולי 2021). עוד נטען כי הדבר הוסתר מן הציבור, והציבור הוטעה להאמין שגב' נתניהו עוברת הליכים רפואיים היא בעצם הייתה במקומות אחרים [נדמה כי אולמרט להליך הסרת תוספתן שפורסם בתקשורת, ת.א.].

אולמרט טען כי אחד הטיעונים בבקשה לסגירת תיק המעונות היה בטענה כי שרה נתניהו לוקה במחלת נפש, וכי לאור התנהלותם יש לאולמרט יסוד סביר להאמין כי גם נתניהו וגם בנו לוקים בנפשם.

מעניין יהיה לעקוב אחר התביעה, הדרישות שיובאו בה ותוצאתה הסופית (שאם אך ניתן לשער, תסתיים בפשרה זו או אחרת סודית וחסויה). ת"א (שלום ת"א) 13429-05-21 נתניהו ואח' נ' אולמרט (מתנהל בפני כבוד השופט עדי הדר).

שתפו את הפוסט:

דילוג לתוכן